Nationalmuseum söker marknadskommunikatör (NM2021/463)
Nationalmuseum / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Nationalmuseum i Stockholm,
Värmdö eller i
hela Sverige Tillsvidareanställning på heltid med placering i centrala Stockholm
Nu söker vi dig som vill arbeta både operativt och strategiskt med marknadsföring för Sveriges konst- och designmuseum - Nationalmuseum. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Välkommen med din ansökan!
Nationalmuseum är en statlig myndighet och Sveriges konst- och designmuseum med ca 130 anställda. Museets samlingar består av äldre måleri, skulptur, teckningar och grafik samt konsthantverk och design från antiken till idag. Nationalmuseum ansvarar även för porträttkonsten fram till våra dagar genom Statens porträttsamling. Samlingarna visas på Blasieholmen, Stockholm och på ytterligare ett 20-tal platser, bl.a. Läckö slott, Nationalmuseum Jamtli samt Gustavsbergs Porslinsmuseum. Nationalmuseum bedriver en framgångsrik utställningsverksamhet och en omfattande program-, forsknings- och publikationsverksamhet samt utlåningsverksamhet. Nationalmuseum är ett museum för alla med en verksamhet som har stor synlighet i samhället och som angår många människor.
Nationalmuseum söker dig som vill utveckla museets marknadskommunikation ihop med kommunikationsenheten och övriga projektansvariga producenter.
Du kommer ingå i ett team med flera kollegor som leds av kommunikationschefen till vilken du också rapporterar. Enheten ansvarar för innehåll, strategi och engagemang via webbplatserna, sociala medier, multimediaproduktioner, PR samt kontakter med press och media.
Dina huvudsakliga uppgifter:
Arbetet utgår från Nationalmuseums uppdrag, strategiska mål, vision, värderingar, visuella profil och grafiska program.
• Att ta fram marknadsanalyser, marknadsstrategier och målgrupper,
• Att årligen bereda marknadsbudget,
• Att förhandla, boka och planera medieutrymme,
• Att vara kreativ idégivare och ta fram annons- och kampanjkoncept, främst för tillfälliga utställningar, i samarbete med ansvarig projektledare och ett inhouse-team men även ihop med extern mediebyrå,
• Att planera och koordinera, verka som beställare samt själv producera kanalspecifikt löpande innehåll i sociala media,
Kvalifikationskrav:
• Relevant eftergymnasial utbildning inom marknadskommunikation så som högskola, universitet, yrkeshögskola eller fristående utbildning.
• Minst två års yrkeserfarenhet i en liknade roll.
• Mycket goda kunskaper i MS Office.
• Mycket goda kunskaper i sociala medie-plattformarnas funktioner.
• God kännedom om det digitala landskapet och digitala marknadsföringssytor.
• Erfarenhet av att ha arbetat framgångsrikt med innehåll och digitala kampanjer i plattformar för sociala medier.
• Mycket god kunskap i svenska och engelska i både tal och skrift.
• Vara en skicklig skribent av anpassade texter för t ex annonser för resp syfte och målgrupper.
Din profil:
För att trivas hos oss bör du ha ett stort intresse för konst och design samt vara lyhörd och villig att dela med dig av dina kunskaper - allt enligt våra värderingar Tillsammans, Fokus, Inspiration och Mod.
Nationalmuseum skapar meningsfulla möten mellan människor och konst och du som marknadskommunikatör bidrar till bryggorna däremellan. En stor del av arbetet innebär att anpassa innehåll efter målgrupp och till kanal.
Du kommer att arbeta med hela flödet från idé till kommunikation - både enskilt, ihop med ett inhouse-team och som beställare mot en extern mediebyrå. Om du har erfarenhet av att ha arbetat ihop med ett inhouse-team, lyft fram det i din ansökan!
Generella egenskaper som en kreativ drivkraft, god planeringsförmåga och ett gott ordningssinne, kommer att vara värdefulla då produktionstakten ibland är hög med flera parallella deadlines.
Det är en fördel om du har arbetat både inom privat som offentlig sektor. Det är positivt för rollen att vara nyfiken och uppdaterad på trender och utveckling inom marknadskommunikation. Andra egenskaper som vi värdesätter är uppfinningsrikedom och ansvarstagande.
I urvalsprocessen kommer vi att fästa stor vikt vid personliga egenskaper. Välkommen med din ansökan!
Vidare information:
Information om befattningen lämnas av kommunikationschef, Lena Munther,
lena.munther@nationalmuseum.se Fackliga företrädare är Audrey Lebioda för SACO, Ann-Christin Linder för ST. Båda nås på tfn 08-519 543 00 samt Bo Gustafsson för SEKO tfn 0703-78 44 42.
Varaktighet, arbetstid
• -
Publiceringsdatum2021-10-26ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-11-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagNationalmuseum
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Nationalmuseum (org.nr 202100-1108)
Jobbnummer 6069908
Observera att sista ansökningsdag har passerat.