Nämndsekreterare med registratorsuppdrag
Skövde kommun, Avdelning Kansli / Administratörsjobb / Skövde
2025-05-28
Visa alla administratörsjobb i Skövde,
Tibro,
Tidaholm,
Götene,
Skara eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skövde kommun, Avdelning Kansli i Skövde Vill du bidra till den demokratiska processen och samtidigt arbeta med ordning, struktur och rättssäker dokumenthantering? Trivs du i en roll där du får växla mellan olika uppdrag och samarbeta nära både förtroendevalda och kollegor? Då kan du vara rätt person för oss!
I denna roll spelar du en viktig roll inom kommunledningsstaben. Vårt uppdrag är att leda och stödja kommunens utveckling. Vi skapar förutsättningar för våra verksamheter att nå sina mål. Du blir en del av kansliavdelningen som ingår i kommunledningsstaben. Vi arbetar strategiskt och operativt med att stödja den kommunala organisationen och den demokratiska processen. Kansliavdelningen ansvarar för ärende- och sammanträdeshantering, registrering och posthantering, arkiv, juridiskt stöd samt administrativt stöd till våra förtroendevalda. Vi är ett sammansvetsat team med hög kompetens och ett gemensamt fokus på kvalitet, service och utveckling.
Vi söker en nämndsekreterare med registratorsuppdrag - en viktig roll där du också vid behov ger stöd till arkivfunktionen. Hos oss får du arbeta i en dynamisk vardag där du både hanterar det dagliga och deltar i utvecklingen av våra arbetssätt.
Publiceringsdatum2025-05-28ArbetsuppgifterSom nämndsekreterare ansvarar du för att samordna ärendeberedning och politiska sammanträden. Du arbetar med att ta fram kallelser, skriva protokoll, följa upp beslut samt stötta politiker och tjänstepersoner genom hela den politiska beslutsprocessen.
I tjänsten ingår också uppgifter som registrator. Du registrerar handlingar i vårt ärendehanteringssystem, bevakar diarieföring och ger stöd till organisationen i frågor som rör informationshantering, offentlighet och sekretess. Vid behov stöttar du också kommunens arkivfunktion.
Arbetsuppgifterna kan variera och växla mellan uppdraget som nämndsekreterare, registrator och arkivstöd. Fördelningen styrs av verksamhetens behov och din kompetens. Du deltar även aktivt i vårt gemensamma utvecklingsarbete, där vi just nu fokuserar på att stärka och effektivisera arbetssätten inom nämndsadministration och registrering.
Hos oss får du en roll med stor variation där du gör konkret skillnad för den kommunala demokratin och informationshanteringen. Du blir en del av ett engagerat team där vi hjälper varandra och utvecklas tillsammans.
KvalifikationerVi söker dig som har:
* Eftergymnasial utbildning inom offentlig förvaltning, juridik, samhällsvetenskap, arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
* Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
* God digital kompetens och vana av att arbeta i dokument- och ärendehanteringssystem
* Förståelse för offentlighetsprincipen och grundläggande kunskap om relevanta lagar, t.ex. kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen
Det är meriterande om du har:
* Erfarenhet av arbete som nämndsekreterare, registrator eller arkivassistent
* Erfarenhet av ärendeberedning och politiskt stöd inom offentlig sektor
* Praktisk erfarenhet av registrering och diarieföring
* Kunskap om arkivhantering eller erfarenhet från kommunal arkivverksamhet
* Erfarenhet av system som Public 360 eller motsvarande
Som person är du strukturerad, noggrann och har hög integritet. Du arbetar självständigt men har också lätt för att samarbeta. Eftersom arbetsuppgifterna varierar är det viktigt att du är flexibel, kan växla mellan olika uppdrag och trivs med att ha flera bollar i luften. Du har ett lösningsfokuserat förhållningssätt, vill bidra till förbättringar och har ett intresse för kommunal verksamhet.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Intervjuomgång 1 kommer att hållas v.26 (26 samt 27 juni).
Intervjuomgång 2 kommer att hållas v.27 (3 samt 4 juli).
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I Skövde kommun jobbar vi med allt från omsorg, stöd och utbildning till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Hos oss finns hundratals yrken och 5500 medarbetare. Arbetet ser olika ut beroende på vilken verksamhet vi arbetar i men alla representerar samma arbetsgivare, Skövde kommun, och vårt gemensamma uppdrag är att vara välfärdsleverantör, samhällsutvecklare och arbetsgivare. Jämställda, jämlika och inkluderande verksamheter är en självklarhet för oss.
Som medarbetare i Skövde kommun är du en viktig spelare i ett lag som varje dag, året om levererar tjänster och service till våra kunder. Det är i mötet med våra kunder som värdet av vårt arbete uppstår. Vi satsar på dig som medarbetare och erbjuder kompetensutveckling, förmånliga pensionsvillkor, friskvårdsbidrag samt flera friskvårdsaktiviteter och erbjudanden. Och det bästa av allt, vi har plats för fler.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C257916".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Skövde kommun (org.nr 212000-1710)
Arbetsplats Skövde kommun, Avdelning Kansli
Kontakt Kanslichef
Anna Eklund
anna.eklund@skovde.se 0500-49 73 38 Jobbnummer 9364826