Nämndsekreterare för utskott

Göteborgs stad, SDF Örgryte-Härlanda / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs stad, SDF Örgryte-Härlanda i Göteborg

Örgryte-Härlanda ligger i östra Göteborg och har drygt 56 000 invånare. Stadsdelsförvaltningen arbetar på uppdrag av politikerna i stadsdelsnämnden med service till invånarna inom förskola, skola, äldreomsorg, individ- och familjeomsorg, funktionshinder, hemsjukvård samt fritid och kultur. Förvaltningen ansvarar också för undervisning till barn på sjukhus.
Örgryte-Härlanda stadsdelsförvaltning har cirka 3 500 anställda.

Publiceringsdatum
2013-03-29

Arbetsuppgifter
Nämndsekreteraren för utskottet arbetar vid en av förvaltningens stödfunktioner - kanslienheten. Utgångspunkterna i uppdraget för stödfunktionerna är att stödja nämnd, chefer och medarbetare med specialistkompetens genom att:

• Ge råd och stöd utifrån sitt kompetensområde.
• Samordna och systematisera arbetet i organisationen inom kompetensområdet.
• Säkerställa att de beslut, riktlinjer, regler och lagar som gäller för området följs.

Kanslienheten är en stödfunktion med uppgifter som spänner över alla sektorer i en stadsdelsförvaltning. Den styrs av ett flertal författningar, regler och riktlinjer. Den berör frågor som offentlighet och sekretess, rättsäkerhet och likabehandling. Inom kanslienheten finns bl.a. diarium och arkiv, chefsekreterarskap, posthantering, reception, redaktör för personaltidning, kommunikatör och telefoniansvarig.

Du kommer att arbeta nära såväl politiker i stadsdelsnämndens utskott som chefer och övriga tjänstemän. Du kommer att ansvara för att förbereda och genomföra utskottets sammanträden och i detta ingår bland annat att;
• upprätta dagordning och skicka ut kallelse samt handlingar till ledamöterna
• skriva och färdigställa protokollet
• expediera beslut samt
• övriga arbetsuppgifter vanligen förekommande i samband med ett sammanträde

I ditt uppdrag ingår även administrativa arbetsuppgifter kring utskottets ansvarsområde samt att du ska fungera som juridiskt stöd/handläggare åt ansvariga chefer, framtagande av uppgifter och sammanställande av tjänsteutlåtande, rapporter, brev och andra handlingar. Vi tror att arbetet med utskottet uppgår till ungefär hälften av din arbetstid.

I samarbete med övriga medarbetare på kanslienheten kommer du därför även att ansvara för övriga kansliuppgifter såsom exempelvis diarium, arkivuppgifter, hantering av inkommande post och dylikt. Du kommer även att vara stadsdelens PUL-ombud.

Du ska även fungera som stöd för sektor individ- och familjeomsorg samt funktionshinder i form av utbildningsinsatser och dylikt samt vara rådgivande i juridiska frågor kopplade till sektorns verksamhetsområde.

Du arbetar i nära samarbete med kanslichefen/nämndsekreteraren för stadsdelsnämnden och ni ersätter varandra vid frånvaro.

Kvalifikationer
Erfarenhet och utbildning
• Du ska ha en högskoleutbildning som socionom eller annan likvärdig examen med juridisk inriktning
• Yrkeserfarenhet från socialtjänsten och dess myndighetsutövning är ett krav
• Yrkeserfarenhet från sekreterarskap i exempelvis nämnd eller utskott är meriterande
• Vi ser gärna att du har erfarenhet av att leda utredningsarbete

Du ska dessutom
• ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• ha ett strukturerat arbetssätt och vara noggrann och ha en god analytisk förmåga
• ha stor datavana och ett starkt intresse för att utveckla IT-stödet i ärendehanteringen
• ha förmåga att ta initiativ till förändring och utveckling inom området tillsammans med andra specialister och chefer
• kunna driva omvärldsbevakning och kontinuerligt hålla dig uppdaterad inom området gällande exempelvis lagstiftning
• ha förståelse för hur staden styrs genom styr- och kvalitetsverktyg.
• ha förmåga att leda och driva såväl uppdrag som grupper mot angivna mål samt slutföra uppdrag på utsatt tid
• ha god samarbetsförmåga, förmåga att skapa och arbeta i nätverk, förmåga att lösa konflikter samt ha ett intresse för att ge service.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Viss arbetstid är förlagd till kvällstid eftersom utskottets ordinarie sammanträden äger rum i princip varannan tisdag kväll. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast efter överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-04-11
Stadsdelsförvaltningen Örgryte-Härlanda vill ta tillvara de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning tillför verksamheten.
Ange följande referens när du ansöker: 51/13
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Skogh, Kanslichef 031 365 63 01 maria.skogh@orgryteharlanda.goteborg.se

Företag
Göteborgs stad, SDF Örgryte-Härlanda

Adress
Göteborgs stad, SDF Örgryte-Härlanda
40482 Göteborg

Jobbnummer
1508318

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs stad, SDF Örgryte-Härlanda

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs stad, SDF Örgryte-Härlanda: