Nämndsekreterare
Borås kommun / Administratörsjobb / Borås
2020-04-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Nämndsekreterare" (publicerad 2024-02-22) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Borås,
Bollebygd,
Svenljunga,
Ulricehamn,
Alingsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås Hos oss får du mer än ett jobb. Du blir en del av en förvaltning som vågar satsa och tänka nytt genom tillit och gemenskap. Vår inställning är att alla stadens invånare har rätt till en jämlik hälsa och en meningsfull fritid. Följande verksamheter ingår i Fritids- och folkhälsoförvaltningen: Mötesplatser och öppen ungdomsverksamhet, Bad, Förening- och anläggning, Folkhälsa och administrativa enheter.
Fritid- och folkhälsoförvaltningen samarbetar sedan tre år med Kulturförvaltningen inom de administrativa funktionerna nämndadministration, HR, ekonomi och IT. Som nämndsekreterare tillhör du HR-klustret och har som närmsta kollega en nämndsekreterare för Kulturförvaltningen och ingår i en arbetsgrupp med två HR-specialister och en HR-chef.
Vi erbjuder dig ett meningsfullt och omväxlande arbete. Vi är en arbetsgrupp med höga ambitioner som har roligt tillsammans och hjälps åt att motivera varandra till utveckling. Vi ser det som en fördel att vara ett team med blandade kompetenser som har den gemensamma viljan att genom ett professionellt förhållningssätt ge god service. Nu söker vi en vikarierande nämndsekreterare som arbetar gentemot Fritid- och folkhälsoförvaltningen och förvaltningens nämnd då nuvarande befattningshavare går hem på föräldraledighet.
I denna tjänst erbjuds du ett omväxlande arbete med många kontakter. Du blir insatt i hela förvaltningens arbete och är en "spindel i nätet". Du servar i första hand förvaltningschef och nämndpolitiker men även förvaltningens övriga chefer och handläggare.
Du kommer ha det övergripande ansvaret för nämndprocessen och att kvalitetssäkra och utveckla den tillsammans med din närmaste nämndsekreterarkollega på samma enhet och med övriga nämnsekreterare i staden.
Du tillser att den politiska gången följs i enlighet med kommunallagen och övriga lagar, samt övriga styrdokument som är aktuella för verksamheten. I detta ligger även att ge förvaltningens chefer råd och ibland utbildning i frågor som rör ärendehantering och dokumenthantering. Du ansvarar för att ärenden till nämnden är kvalitetssäkrade vad gäller formalia och språk. Att ge nämndledamöterna den service som behövs vad gäller arvodeshantering och övrig administration kopplat till nämndens arbete är en naturlig och stor del av ditt dagliga arbete, liksom daglig post- och diariehantering med registrering av inkomna och upprättade handlingar. I uppdraget som nämndsekreterare ingår också ansvar för förvaltningens synpunktshantering.
Då tjänstens arbetsområde finns inom två mindre förvaltningar, innebär det att du får vara beredd på att utföra arbetsuppgifter som inte självklart ligger i en nämnsekreterares uppdrag, liksom att vid tillfällen vara med och anordna förvaltningsövergripande arrangemang.
Du har en högskoleutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning eller motsvarande inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Vi ser det meriterande att du har erfarenhet av nämnadministration i offentlig förvaltning och erfarenhet av att arbeta i ett digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem, gärna i Ciceron.
Du har kunskaper i kommunal- och förvaltningsrätt och kunskap om de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet. Du har också förståelse för villkoren inom en politiskt styrd organisation och kunskap i sammanträdesteknik.
Som person är du serviceinriktad med fokus på dem du är till för. Du är ansvarsfull och arbetar självständigt. Du är noggrann, strukturerad och kan organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har lätt för att samarbeta med olika personer. Vidare är du bra på att uttrycka dig i såväl tal som skrift.
Du trivs med ett varierat arbete där du får göra skillnad varje dag och är med och skapar goda förutsättningar för förvaltningens chefer att kunna göra ett gott arbete.
Det krävs att du har körkort då nämndmötena ofta förläggs ute i våra verksamheter.
Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, goda arbetsvillkor och professionella arbetskamrater erbjuder vi dig även andra personalförmåner. Det är bland annat fria bad i kommunens badhus, friskvårdsbidrag och olika aktiviteter som personalföreningen Merkraft anordnar.
Varaktighet, arbetstid
Vikariat Vikariat 2020-08-17 till 2021-11-07
Publiceringsdatum2020-04-27ErsättningEnligt avtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-05-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagBorås kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "21:2020:4".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Borås kommun (org.nr 212000-1561)
Arbetsplats Borås Stad
Jobbnummer 5204663
Observera att sista ansökningsdag har passerat.