Migrationshandläggare till servicecenter i Jönköping

Migrationsverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket i Jönköping, Habo, Skövde, Borås, Uppvidinge eller i hela Sverige

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vi söker migrationshandläggare till servicecenter i Jönköping. Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Servicecenter tar varje dag emot ungefär 100 besökare och din huvudsakliga uppgift som handläggare på enheten är att med din kunskap och förmåga vägleda besökarna rätt. Som migrationshandläggare kommer du att hantera och behandla olika ärendeslag inom Migrationsverkets ansvarsområden på en övergripande nivå. Besluten har rättslig verkan för enskilda personer och påverkar deras rätt till förmåner, rättigheter och skyldigheter. Därutöver arbetar du med administration där du hanterar akter och handlingar som har kommit in eller upprättats i ett ärende samt övriga arbetsuppgifter på uppdrag av din närmsta chef. Du är engagerad och deltar aktivt i verksamhetens utveckling mot effektivare och rättssäkrare handläggning.

I din roll möter du och har samtal med personer som har ett ärenden hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att underrätta om beslut eller informera om Migrationsverkets processer samt vägleda och ge service. Du identifierar och hanterar eventuella särskilda behov hos personer och i förekommande fall håller du samtal med vuxna och barn i utsatta situationer.



Personliga kompetenser

Du har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Vidare säkerställer du att budskap når fram och att förväntningarna är klara för berörda parter. Du arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt tillsammans med ditt team och teamledare. Sätter upp och håller tidsramar. Kommunicerar på ett tydligt sätt. Påminner och följer upp. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, och kan samtidigt arbeta rättssäkert. Du kan snabbt ändra ditt synsätt samt ser möjligheterna i förändringar.

Publiceringsdatum
2017-08-09

Kvalifikationer
• Akademisk utbildning med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
• Erfarenhet av professionellt bemötande, gärna inom reception och/eller kundtjänst.
• Kunskap inom förvaltningsrättsliga ärenden
• God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
• Goda kunskaper i Officepaketet

Meriter

• Erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga ärenden
• Utredningsvana
• Erfarenhet av arbete med krav på god service
• Tillämplig lagstiftning som utlänningslagen och förvaltningslagen
• Övriga språkkunskaper

Vad vi förväntar oss

Vi förväntar oss att du är en god representant för Migrationsverket och har ett respektfullt bemötande såväl internt som externt. Du deltar aktivt i vårt förbättringsarbete och visar engagemang för vårt uppdrag och dina arbetsuppgifter. Du står även för Migrationsverkets värdeord: tydlighet, empati och mod.

Upplysningar

Anställningsform: allmänvisstidsanställning 6 månader med möjlighet till förlängning

Arbetstider: kontorstider

Vi tillämpar individuell lönesättning.

Placering: Jönköping

Tillträde: enligt överenskommelse



Vill du veta mer

Om du har frågor gällande rekryteringsprocessen är du välkommen att mejla victoria.reeve@randstad.se. Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten kontaktar du enhetschef Ulrika Ljungdahl 010-203 77 90.

Så ansöker du
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 2017-08-20. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

OBS! När du registrerar din ansökan kommer du att få svara på ett antal frågor. Fyll i frågorna så utförligt du kan eftersom ansökningar med uteblivna eller ofullständiga svar inte beaktas i lika stor utsträckning som ansökningar med utförliga svar. Som en del i rekryteringsprocessen kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester och/eller arbetsprover.

Migrationsverket finns för människor som söker skydd i Sverige och för dem som vill arbeta, studera eller bo här. Detta gör vi inom asylrättens och den reglerade invandringens gränser. Vi tar emot ansökningar, prövar dem och fattar beslut om vilka som har rätt att komma hit eller stanna här, och vilka som måste lämna landet. I vårt arbete vägleds vi av våra värdeord mod, empati och tydlighet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Migrationsverket

Adress
Migrationsverket
Box 2073
550 02 Jönköping
55002 Jönköping

Kontorsadress
Box 2073
550 02 Jönköping

Jobbnummer
3634749

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Migrationsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket: