LSS-handläggare, socialsekreterare, biståndsbedömare till avdeln
Linköpings kommun / Administratörsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Norrköping,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.
Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd, äldrenämnd samt arbetsmarknadsnämnd.
Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.
Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: "Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!"Om arbetsplatsen
Avdelningen Vuxna stödjer social- och omsorgsnämnden samt arbetsmarknadsnämnden med myndighetsutövning och beställning. Här arbetar ca 180 medarbetare. Avdelningen består av enheterna mottagning, integration, utredning och uppföljning, arbetsmarknad och försörjning, boende samt kvalitet och utveckling.
Enheten utredning och uppföljning har fått ett tillskott i budget i syfte att stärka och utöka avdelningen med tre nya medarbetare, utöver redan befintliga tjänster, vilket kommer att skapa en förbättrad arbetsmiljö och arbetsbelastning för alla medarbetare.
Enheten består av en multiprofessionell verksamhet vilken innefattar socialsekreterare, biståndsbedömare och LSS-handläggare. Enheten är delad på tre, där varje enhet består av en enhetschef, en enhetsssamordnare och ca 12-15 medarbetare från alla professioner.
Publiceringsdatum2022-01-05Dina arbetsuppgifterVi söker nu nya medarbetare till samtliga professioner; socialsekreterare, LSS-handläggare och biståndsbedömare. Arbetet inom samtliga professioner består av utredningsarbete och uppföljning av beslutade insatser. I arbetet ingår även motivationsarbete (MI) samt att ge information och rådgivning till brukare och samarbetspartners. Andra förekommande arbetsuppgifter är samverkan internt inom förvaltningen samt externt med andra berörda aktörer såsom utförare och hälso- och sjukvård.
Som socialsekreterare arbetar du riktat mot personer med en missbruk- och beroendeproblematik och enligt gällande lagstiftning utifrån SoL och LVM. Som LSS-handläggare arbetar du riktat mot personer med funktionsvariationer och enligt gällande lagstiftning utifrån SoL och LSS. Som biståndshandläggare arbetar du riktat mot personer med psykisk ohälsa eller somatiska sjukdomar och enligt gällande lagstiftning utifrån SoL.
Du kommer att möta vuxna i utsatta situationer, där den ena dagen inte är den andra lik. Det är ett utmanande, roligt och viktigt arbete där du får en chans att bidra. Som stöd i ditt arbete finns mentorer, arbetsgruppens ärendehandledning, extern handledning, administrativt stöd, enhetssamordnare samt stöd av enhetschef.
Arbetstiden är förlagd vardagar kl 07:50-17:00 med flextidsavtal.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen eller beteendevetenskaplig examen med kurser i socialt arbete, socialrätt, förvaltningsrätt samt psykologi. Du har tidigare erfarenhet av socialt myndighetsarbete samt arbete av utredning och uppföljning. För tjänstena inom LSS ser vi gärna att du erfarenhet av LSS-lagstiftningen. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av arbete inom missbruk- och beroendeproblematik, socialpsykiatri eller LSS.
Det är även meriterande om du har tidigare erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva och IBIC. Du ska inneha B-körkort samt ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift då tjänsten innebär interna och externa kontakter med tillhörande dokumentation.
Som person har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Du är lugn, stabil och har förmågan att hantera pressade situationer på ett bra sätt. Du är duktig på att prioritera, planera och du tar ansvar för dina uppgifter. Vidare arbetar du bra med andra människor och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.
Du har en god förmåga att lyssna, kommunicera och lösa uppkomna konflikter på ett konstruktivt sätt. Som person är du trygg och kan se relationer i sitt rätta perspektiv genom att t.ex kunna skilja på det personliga och det professionella.
Välkommen med din ansökan!
Inget personligt brev i din ansökan
Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100 %
Antal lediga befattningar: 3
Ref. nr: 8360
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Ersättningenl ök
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-01-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLinköpings kommun
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Linköpings kommun (org.nr 212000-0449),
http://www.linkoping.se/ Körkort För detta jobb krävs körkort.
Kontakt HR-konsult
Caroline Bergman
caroline.bergman@linkoping.se 013-29 47 26 Jobbnummer 6227621
Observera att sista ansökningsdag har passerat.