LSS-handläggare

Solna kommun / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Vi stärker vår organisation genom att anställa ytterligare en LSS-handläggare!

Publiceringsdatum
2024-10-09

Om företaget
På myndighetsavdelningen i Solna stad arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus.

Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för omsorg för personer med funktionsnedsättning samt för äldreomsorgen. Myndighetsavdelningen LSS består av åtta LSS-handläggare, en boendesamordnare, en koordinator för DV samt en biträdande avdelningschef/socialrättsjurist. Två handläggare är seniorhandläggare och en handläggare är juridiskt sakkunnig.

Vårt erbjudande
- Vi erbjuder en trevlig och dynamisk arbetsgrupp med positiva och professionella kollegor.
- Våra lokaler finns i Solna stadshus, centralt beläget och nära allmänna kommunikationsmedel.
- Vi tillämpar individuell lönesättning och har friskvårdsbidrag. Tillgång till gym finns.
- Vi erbjuder en flexibel arbetstid och viss möjlighet till hemarbete.

Vad innebär arbetet?
Som LSS-handläggare ansvarar du för vuxna över 18 år. Du kommer främst arbetar utifrån lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Du kommer att ha dubbeldelegation och ska även utreda, bedöma och fatta beslut enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om riksfärdtjänst vid behov. Som LSS-handläggare har du dagligen kontakt med brukare, anhöriga, företrädare och med andra enheter i kommunen samt myndigheter.

Det är viktigt att du gillar utvecklingsarbete och ser samverkan som en viktig del till framgång. Vi arbetar ständigt med juridisk handledning och delger arbetsgruppen förvärvade kunskaper. Vi arbetar enligt IBIC (individens behov i centrum) som utredningsmetodik och lägger stor vikt vid rättssäkerhet samt på uppföljningsarbete.

Vem söker vi?
Vi söker dig som

- har en socionomexamen eller annan lämplig högskoleutbildning
- är kunnig i lagstiftning och dess förarbete samt de regelverk som styr vårt arbete, ha god utredningsmetodik och dokumentationsvana
- kan uttrycka dig väl i svenska i både tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du har

- erfarenhet av att arbeta som LSS-handläggare
- erfarenhet av att ha arbetat som utförare av LSS-insatser
- Kunskap inom IBIC som utredningsmetod och/eller har arbetat i datasystemet Lifecare handläggare.

Rollen som LSS-handläggare kräver att du är serviceinriktad, flexibel och noggrann samtidigt som du ger ett bra bemötande. Att ta välgrundade beslut och hålla en hög rättssäkerheter är viktigt. Du ska vara tydlig i din kommunikation, kunna säkerställa att budskap når fram och att du blir förstådd. Det är viktigt att du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan strukturera arbetet, samtidigt som du ska kunna samarbeta med kolleger, anhöriga och med andra professioner. Som person behöver du vara trygg och stabil och kunna anpassa dig till olika situationer när det behövs. Du ska vara lojal mot de beslut som fattas och ha en helhetssyn på den enskilda individen och för verksamheten.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och värderar livs- och yrkeserfarenhet högt.

Mer information om ansökan
Tjänsten är tillsvidare på 100 %, med tillträde enligt överenskommelse. Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till Biträdande avdelningschef Sandra Schytzer på Sandra.Schytzer@solna.se.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 27 oktober 2024. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Urval och intervjuer sker löpande.

Välkommen med din ansökan!

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för äldreomsorgen samt omsorg om personer med funktionsnedsättning. Verksamheten drivs genom privata entreprenörer eller i Solna stads regi och vår uppgift är att hjälpa människor till ett tryggt, självständigt och värdigt liv.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Ersättning
Månadslön, individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/376".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Solna kommun (org.nr 212000-0183)

Arbetsplats
Omvårdnadsförvaltningen, Central förvaltning, Myndighetsutövning

Kontakt
Sandra Schytzer
87461538

Jobbnummer
8947014

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Solna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna kommun: