Lönechef med arbetsrättslig inriktning
Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning / Ekonomichefsjobb / Katrineholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomichefsjobb i Katrineholm,
Vingåker,
Flen,
Finspång,
Eskilstuna eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning i Katrineholm Katrineholm är en kommun i stark tillväxt där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Vi växer - väx med oss!
Kommunledningsförvaltningen (KLF) har till uppgift att bistå kommunstyrelsen i dess funktioner. Hit hör att följa samhällsutvecklingen och ta de initiativ som är nödvändiga liksom att hålla uppsikt över nämnderna och de kommunägda bolagen.
Personalavdelningen består av två enheter, löneenheten och HR-enheten. Som lönechef har du ansvar över löneenheten och de 14 medarbetare som består av funktionerna löneadministratör, lönehandläggare, systemförvaltare och arkivassistent. Gruppen arbetar i team och det finns även en samordningsfunktion som stöd. Enheten ansvarar för lönehanteringen i Katrineholms och Gnesta kommun, de kommunala bolagen samt Vårdförbundet Sörmland och hanterar cirka 5 500 löner per månad.
Som lönechef har du även din tillhörighet i HR-enheten bestående av 14 kollegor som aktivt arbetar för en god arbetsmiljö och en enhetlig arbetsgivarpolitik. Du rapporterar till personalchef.
Publiceringsdatum2022-03-15ArbetsuppgifterSom lönechef med arbetsrättslig inriktning kommer du att leda och driva löneenheten. Tillsammans med kommunens förhandlare kommer du även agera specialist inom arbetsrätt och delta i samverkan och förhandlingar med våra arbetstagarrepresentanter. Du kommer att vara ett kvalificerat stöd i frågor om arbetsrätt och avtal gentemot HR-kollegor och kommunens chefer samt vara en del i att utbilda kommunens chefer inom området.
För löneenheten har du personal-, ekonomi-, budget- och arbetsmiljöansvar och arbetar aktivt för en kontinuerlig förbättring och utveckling av kommunens löneprocess. Du motiverar och engagerar medarbetarna till att utvecklas och uppnå gemensamma mål. En generationsväxling har skett i arbetsgruppen, vilket ställer krav på att aktivt arbeta med gruppsammansättningen och kompetensförsörjning. Att driva projekt inom löneområdet samt främja digitalisering är en naturlig del i ditt uppdrag. I uppdraget ingår även att ta fram och analysera statistik samt samarbeta med övriga verksamheter inom kommunen. Enheten är systemansvariga för kommunens lönesystem Personec P och systemförvaltare samt kontaktperson för övriga personalsystem.
KvalifikationerVi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom lön eller personalvetenskap alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har utbildning eller en inriktning inom arbetsrätt. Du har arbetslivserfarenhet vad gäller lön, arbetsrätt och förhandling och det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i en ledande position. Vidare ser vi att du har kunskap och erfarenhet av kommunal verksamhet och dess avtalsområde. Då enheten står inför en del upphandlingar ser vi det som eftersträvansvärt om du har erfarenhet av att agera kravställare inom området.
Du har en god kommunikativ förmåga i det svenska språket, tal och skrift. Goda IT-kunskaper är ett krav, där det är meriterande om du har erfarenhet av Office 365 och tillhörande program samt lönesystem. Har du erfarenhet och/eller kunskap om GDPR och dokumenthantering ser vi det som meriterande.
Som person är du trygg, stabil och har en god självinsikt. Du tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter, driver självständigt arbetet framåt och har en god förmåga att fatta beslut. Du är helhetsorienterad, identifierar visioner och långsiktiga mål samt planerar aktiviteter för att nå dit. Som ledare skapar du delaktighet samt motiverar och förser andra med de befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. I din kommunikation är du tydlig, inlyssnande och anpassningsbar efter situation och sammanhang. Med fokus på service levererar du lösningar och kommer med förbättringsförslag, och är inte rädd för att analysera och bryta ner komplicerade problem för att nå resultat. Vidare är du en lagspelare som inte räds en utmaning och som motiveras av att hitta nya vägar för att nå resultat.
För den här tjänsten kommer vi att värdesätta ditt engagemang och din vilja att utveckla och utvecklas tillsammans med oss. Vi ser fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas.
Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-03-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKatrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C78917/2022".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Katrineholms kommun (org.nr 212000-0340),
https://www.katrineholm.se/ Arbetsplats Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning
Kontakt HR-specialist kompetensförsörjning
Hanna Örtegren
hanna.ortegren@katrineholm.se 0150-570 42 Jobbnummer 6435491
Observera att sista ansökningsdag har passerat.