Lidl söker Business Controller

Retail Recruitment - Rekrytering chefer & specialister inom reta / Administratörsjobb / Solna
2017-02-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Lidl söker Business Controller" (publicerad 2017-07-04) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Retail Recruitment - Rekrytering chefer & specialister inom reta i Solna, Stockholm, Danderyd, Sollentuna, Huddinge eller i hela Sverige

Vi är en av de största kedjorna inom dagligvaruhandeln med tusentals butiker runt om i Europa. Vi öppnade våra första butiker i Sverige under 2003 och har sedan dess ständigt utmanat de etablerade kedjorna och sänkt matpriserna. Varje vecka väljer hundratusentals svenskar att handla smart när de går till någon av våra närmare 170 butiker runt om i Sverige.

Business Controller

På Controllingavdelningen sammanställs, bearbetas och analyseras ekonomisk information dagligen. Informationen används sedan av övriga avdelningar samt av ledningsgruppen som beslutsunderlag i vår strävan att alltid förbättra våra processer och sänka våra kostnader. Avdelningen består idag av ett team på sex personer och vi söker nu en ny kollega.

Vad blir dina arbetsuppgifter?
Som Business Controller har du en rådgivande och stöttande roll gentemot chefer och beslutfattare inom organisationen. Du kommer att arbeta med att sammanställa rapporter och finansiell information samt analysera våra nyckeltal och kostnader för olika delar av organisationen. Du arbetar nära våra avdelningar inom ekonomi, försäljning, logistik, fastighet samt HR, där du i din roll stöttar genom att ta fram analyser och uppföljningar som skapar förutsättningar för att ta rätt strategiska och operativa beslut. Vidare ansvarar du för att ta fram vecko-, månads- och kvartalsrapporter till moderbolaget i Tyskland och till ledningsgruppen i Sverige.

Du kommer främst att jobba med finansiella, sälj- och personalrelaterade nyckeltal. I tjänsten ingår en hel del standardiserad rapportering, men du får även möjlighet till att på eget initiativ gå på djupet och ta fram analyser och underlag för att förbättra företagets lönsamhet. Dina huvuduppgifter kommer vara:
• Månatliga analyser av avvikelser i resultaträkningen jämfört med budget och föregående år.
• Bistå försäljningsavdelningen månatligen med nyckeltal kring försäljning, volymer, arbetade timmar, produktivitet osv.
• KPI analyser och insikter.
• Säkerställa budgetprocesser
• Kommersiella analyser kopplat till inköp, marknad och logistik
• Kostnadsanalys
• Effektiviseringsprojekt inom ditt kompetensområde

Arbetet bedrivs självständigt i tät kontakt med andra avdelningar. Du rapporterar till chefen för Controllingavdelningen.


Vilka erfarenheter söker vi?
Du är civilekonom med flera års erfarenhet av nämnda arbetsuppgifter i en större organisation, samt att du har erfarenhet från dagligvaru/detaljhandel/industrin. Det är viktigt att du trivs i rollen att driva och utveckla affären, och att du har lätt för att kommunicera resultat och analyser på ett pedagogisk sätt ut mot organisationen.

För att lyckas i rollen ser vi att du är driven, engagerad med ett stort försäljningsfokus och förmåga att nå uppsatta mål. Du är initiativrik, öppen och ansvarstagande, sätter alltid kunden i fokus och har förmågan att agera både strategiskt och operativt.

Du har ett strukturerat arbetssätt, är van att prioritera ditt arbete och sätter en ära i att leverera i tid och med hög kvalitet. Du har en väl utvecklad förmåga att snabbt reagera på ändrade förhållanden och agera på ett lösningsorienterat sätt.

Mycket goda kunskaper i Excel och vana att arbeta i affärs- och analyssystem är ett krav. Vi arbetar i SAP och ser kunskaper inom det som mycket värdefulla.

Du behärskar engelska mycket väl i både tal och skrift, tyskakunskaper är meriterande.

Vad kan vi erbjuda dig?
För oss är det viktigt att våra medarbetare trivs - på alla sätt. Vi erbjuder därför ett arbete i en miljö som karaktäriseras av våra värdeord: engagemang, ansvar, smart och tillsammans. Vi är måna om att stödja och uppmuntra våra medarbetare i deras utveckling. Det är därför glädjande för oss att vi kan erbjuda goda utvecklingsmöjligheter inom Lidl-gruppen, både i Sverige och internationellt.

Tjänsten är en heltidstjänst och som anställd på Lidl omfattas du av kollektivavtal för tjänstemän mellan Svensk Handel och Unionen/Akademikerförbunden. Du är placerad vid vårt huvudkontor i Solna.

Så här söker du
Om du känner att du skulle passa för denna roll så tveka inte att söka!
Sista ansökningsdag för tjänsten är 2017-02-26. I denna rekrytering samarbetar vi med Retail Recruitment och för att söka tjänsten klickar du på knappen nedan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tills vidare

Publiceringsdatum
2017-02-06

Ersättning
Fast

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-26
Ange följande referens när du ansöker: Lidl Business Controller
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lars Eliason lars.eliason@retailrecruitment.se +46 70-838 78 43

Företag
Retail Recruitment - Rekrytering chefer & specialister inom reta

Adress
Retail Recruitment - Rekrytering chefer & specialister inom reta
Drottninggatan 31
41114 Göteborg

Kontorsadress
Drottninggatan 31

Jobbnummer
3303336

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Retail Recruitment - Rekrytering chefer & specialister inom reta

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Retail Recruitment - Rekrytering chefer & specialister inom reta: