Ledningssamordnare till Socialstyrelsen

Socialstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2017-07-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Ledningssamordnare till Socialstyrelsen" (publicerad 2022-08-04) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Till avdelningen för kunskapsstyrning för socialtjänsten söker vi en ledningssamordnare. Din huvuduppgift blir att samordna avdelningens verksamhetsstyrning genom verksam-hetsplanering, riskhantering och regelbunden uppföljning. Ledningssamordnaren utgör ett stöd för avdelningschefen för att planera strategiska möten och bereda underlag. I rollen är du aktiv inom myndighetens olika nätverk kring dessa frågor och utgör en kontakt-punkt mellan avdelningarna. Organisatoriskt är du placerad direkt under avdelningschefen på dennes stab.

Avdelningen har idag sex enheter och ansvararar bland annat för webbplatsen Kunskaps-guiden och för den nationella informationsstrukturen. Avdelningen arbetar med att sam-manställa och analysera forskning och beprövad erfarenhet för att ge kunskapsstöd till socialtjänsten, ta fram stöd för implementering, digitalisering och en utvecklad e-hälsa inom kommuner och landsting. Avdelningen bedriver forskning kring implementering och effekter av sociala interventioner och ansvarar för Socialstyrelsens kunskapscentra för ensamkommande barn.

Vi söker dig som vill

• koordinera verksamhetsstyrning genom myndighetens ledningssystem
• säkerställa att avdelningens arbete är samordnat med övriga avdelningar
• samordna avdelningens verksamhetsplanering på ett smidigt och strukturerat sätt så att verksamhetsplanen blir begriplig, hanterbar och meningsfull
• stödja avdelningschefens styrning av avdelningen och samordna och stödja avdel-ningsledningen i sitt utvecklingsarbete
• delta i eller driva utvecklingsprojekt inom avdelningen
• delta som avdelningens representant i myndighetsövergripande nätverk och pro-jekt.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att genomföra riskanalyser inom olika områden, samordna underlag till och från enheterna, förbereda och stödja analyser vid prioritering-ar och resursplanering. Du kommer även att följa upp handlingsplaner, mål och risker inklusive analyser av ekonomi, informationssäkerhet, arbetsmiljö och miljö. Du samordnar och följer upp administrationen av avdelningens regeringsuppdrag och bidrar i arbetet med årsredovisningar samt samordnar och sammanställer avdelningens budgetunderlag. Du bidrar aktivt i avdelningens samverkan med andra avdelningar avseende bland annat verksamhetsplanering och uppföljning.

Kvalifikationskrav

• Akademisk utbildning som vi finner relevant.
• Erfarenhet av arbete med mål- och resultatstyrning.
• Mycket goda kunskaper i MS Office.
• Erfarenhet av arbete med förvaltning, samordning och uppföljning från statlig myndighet.

För att lyckas i uppdraget krävs att du är ansvarstagande, har god samarbetsförmåga och är bra på att skapa goda relationer. Rollen kräver vidare att du är service- och lösningsorienterad, effektiv, självständig och strukturerad. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har

• erfarenhet av projektledning
• erfarenhet av arbete med riskanalyser.

Anställningsinformation

Socialstyrelsen är en statlig myndighet med en bred verksamhet som rör socialtjänst, funkt-ionshindersfrågor och hälso- och sjukvård. Större delen av myndighetens verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden. Vi arbetar inom områden där det finns stora krav på att förmedla resultat och kunskap, ta in erfarenheter, synpunkter och ny kunskap från professioner, beslutsfattare, patienter, brukare, närstående och andra viktiga samarbetspartners.

Anställningen är tillsvidareanställning med sex månaders provanställning, heltid och med placering i Stockholm. Din tjänstetitel blir utredare.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mång-fald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 2017-08-20. Ansök via vår hemsida socialstyrelsen.se/ledigajobb. Ange diarienummer 2.6.1-19771/2017. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju. På grund av sommarledigheter kommer urval och intervjuer ske i augusti och september.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Publiceringsdatum
2017-07-06

Kontakt
Erik Höglund
tf avdelningschef
075-247 3000

Gabrielle Byfors
personalspecialist
075-247 3000

Fackliga företrädare:
Rose-Marie Nylander, SACO, 075-247 31 82
Åsa-Britt Edoff, ST, 075-247 31 81
Magnus Göransson, Vårdförbundet, 075- 247 37 10.

Varaktighet, arbetstid
Dagtid Heltid

Ersättning
Fast månadslön
Fast månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
Socialstyrelsen, 10630 Stockholm
10630 Stockholm

Kontorsadress
Rålambsvägen 3

Jobbnummer
3593184

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: