Kvalitets- och utvecklingsansvarig för IFO

Ale kommun, Administration och service / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Ale
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Ale, Alingsås, Vårgårda, Lilla Edet, Essunga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ale kommun, Administration och service i Ale

I Ale bor över 27 000 människor. Det gynnsamma läget längs Göta älv, närheten till Sveriges andra stad, fantastisk natur och ett varierat boende gör Ale till en attraktiv kommun i Göteborgsregionen. Våra 1 900 medarbetare möter Aleborna i livets alla skeden. Att jobba hos oss är att spela en viktig roll för Ales utveckling och välfärd.

Det händer mycket i Ale just nu. Ale är mitt uppe i ett mycket spännande visionsarbete, hur Ale ska se ut 2025. Kommunen har nu fem pendelstationer och E45:an är fyrfilig, vilket skapar helt nya förutsättningar för utveckling och tillväxt. Till det pågår byggnationer av "gröna" boendemiljöer, prisbelönt IT-arbete i skolan, entreprenörsskola etc.

Individ- och familjeomsorgen (IFO) tillhör organisatoriskt Sektor arbete, trygghet och omsorg. IFO består av försörjningsstödsenheten, vuxenenheten, barn och ungdomsenheten, utförarenheten, biståndsenheten samt administration och service. Tjänsten som kvalitets- och utvecklingsansvarig för IFO tillhör enheten administration och service som består av sju personer samt enhetschef. Arbetsplatsen är geografiskt belägen i Nödinge nära centrum och pendeltågsstationen.

Publiceringsdatum
2013-09-09

Arbetsuppgifter
Som kvalitets- och utvecklingsansvarig arbetar du med kvalificerade administrativa uppgifter. Du deltar aktivt i IFO:s kvalitetsarbete genom uppdrag och omvärldsbevakning.

Du arbetar med kommungemensamt beslutat utvecklingsarbete samt driver självständigt frågor som för verksamheten framåt. Du ansvarar för framtagandet av ett kvalitetsledningssystem enligt LEAN tillsammans med sektorn i övrigt. Du är en viktig part för IFO:s ledningsgrupp i kvalitetsarbete och uppföljningar.

Du har ansvar för att handlägga dödsboanmälningar i Ale kommun samt i förekommande fall tillfällig förvaltning av dödsbon och arbete enligt begravningslagen. En dödsboanmälan ersätter en bouppteckning i de fall tillgångar saknas i boet. Detta innebär kontakter med anhöriga till avlidna, utredning av rådande förhållanden samt i förekommande fall, samarbete med Försörjningsstödsenheten. Handläggningen av dödsbon är myndighetsutövande verksamhet som kräver vana av att tolka lagstiftning.

Du har också gemensamt systemansvar för Individ- och familjeomsorgens verksamhetssystem, Treserva. Detta arbete är även det en del i kvalitetsarbetet då organisationen genom ett väl fungerande verksamhetssystem upprätthåller rättssäkerheten och får möjlighet att redovisa rättvisande och relevant statistik.

Inhämtande och sammanställande av statistik och framtagande av verksamhetsmått utifrån IFO:s verksamhet är en annan av dina arbetsuppgifter. Du är här en viktig samarbetspart för IFO:s ledningsgrupp.

Du har ett övergripande ansvar för att IFO förmedlar aktuell information, både genom hemsida och informationsmaterial.

Du ansvarar för att återansöka medel från Migrationsverket för ensamkommande flyktingbarn.

Arbetsuppgifterna kan komma att förändras.

Kvalifikationer
Du är socionom eller har annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Du är en strukturerad och drivande person som vill arbeta med metoduteckling och trivs med att arbeta övergripande. Du är en självständig person som kan hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du har god samarbetsförmåga då tjänsten förutsätter samarbete både inom och utanför organisationen. Du har god förmåga att arbeta mot och att hålla deadlines.

Du har god datavana och gärna erfarenhet av Treserva. En viss pedagogisk förmåga är också ett krav då du kommer att fungera som användarstöd till Treservaanvändare.

Du är väl insatt i den gällande lagstiftningen enligt SoL, LVU och LVM och håller dig uppdaterad på nyheter inom området.

I utredandet av dödsbo krävs utredningsvana samt ett professionellt förhållningssätt och god förmåga att kritiskt granska inkomna uppgifter. Du bör också ha god förmåga att göra egna självständiga bedömningar. Då dina arbetsuppgifter varierar från möten med anhöriga till statistikredovisning och kvalitetssäkring vill vi att du har en bred erfarenhet från socialt arbete.

Du har erfarenhet av att arbeta med verksamhetssystemet Treserva, gärna som systemförvaltare eller liknande.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Måndag, onsdag och fredag 8:00 - 16:30 Torsdag 08:00 - 18:00 Fredag 08:00 - 15:00 Tillsvidareanställning, tillträde: 2014-01-01

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-09-22
Mångfald i organisationen ser vi som en framgångsfaktor.
TILL JOBBANNONSÖRER!
ALE KOMMUN HAR EN VÄL UTARBETAD REKRYTERINGSSTRATEGI, BLAND ANNAT I SAMARBETE MED OFFENTLIGA JOBB. VI UNDANBER OSS DÄRFÖR KONTAKT MED YTTERLIGARE ANNONSÖRER. VÄNLIGEN RESPEKTERA DETTA.
Ange följande referens när du ansöker: A348268
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ulrika Söderlund, enhetschef 0303 -33 03 49, 0704-32 03 49

Facklig kontakt
Fackliga representanter nås via växeln 0303-33 00 00

Företag
Ale kommun, Administration och service

Adress
Ale kommun, Administration och service
Ledetvägen 6
44980 Alafors

Jobbnummer
1647813

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ale kommun, Administration och service

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ale kommun, Administration och service: