Kundtjänsthandläggare med telefoniansvar

Leksands kommun / Kundservicejobb / Leksand
2025-06-24


Visa alla kundservicejobb i Leksand, Gagnef, Rättvik, Borlänge, Falun eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Leksands kommun i Leksand, Rättvik eller i hela Sverige

Hos oss får du chansen att arbeta med samhällsnytta, möta människor i olika livssituationer och vara en del av framtidens kommunservice. Vi är mitt i en spännande digital utveckling där teknik och nya arbetssätt öppnar dörrar till ännu bättre service. Nu söker vi dig som har modet att utvecklas och viljan att ta ansvar.

Höjdpunkter med jobbet:

• Direktkontakt med invånare och kollegor - du gör skillnad varje dag.
• Ett brett uppdrag, från barnomsorg och äldreomsorg till bygglov och felanmälaningar - ingen dag är den andra lik.
• Att arbeta i offentlig sektor ger en känsla av att bidra till något större - du är en del av samhällsservicen.

Publiceringsdatum
2025-06-24

Arbetsuppgifter
En del i arbetet innebär att axla rollen som kommunens telefoniansvarig. Det innebär att du har ansvar för att samordna, administrera och utveckla kommunens telefoni. Samtliga kommuner i Dalarnas län har en gemensam telefonilösning (Telenor) vilket innebär att du är kommunens representant vid gemensamma möten. Du är länken mellan teknisk drift (IT) och verksamheternas behov plus att du hjälper kommunens medarbetare med telefonirelaterade frågor. Du skapar rutiner och manualer samt informerar och utbildar personal kring dessa. I rollen som telefoniansvarig ingår även fakturahantering samt kontinuitetsplanering.

Den andra delen i arbetet innebär att ha kontakt med medborgarna via framför allt telefon men också besök och digitala kanaler. Som medarbetare i kundtjänst är du den första personen medborgarna möter när de kontakar kommunen. Du tillhandahåller information, ger upplysningar, rådgivning och vägledning med hög tillgänglighet, professionellt bemötande och bred kompetens. Du kommer att arbeta med administration och handläggning av de frågor som kommer in till oss i kundtjänst och vid behov vägleda till annan verksamhet inom kommunen. Ditt arbete möjliggör att det är enklare att ta kontakt med kommunen och därmed en enklare vardag för våra invånare.



Profil
• Du har erfarenhet av användarstöd och felsökning inom telefoni, gärna i större organisationer.
• Du har erfarenhet av administration med växellösningar, extra meriterande är om du har erfarenhet av Telenors växellösning.
• Du har god förståelse för hur växelfunktioner, anknytningar, grupper, menyval och samtalsflöden fungerar.
• Du har kunskap om hur mjukvarubaserade telefonklienter (mobil och dator) fungerar tillsammans med växeln.
• Du har förmåga att utbilda användare och skriva manualer eller instruktioner.
• Du har hög digital kompetens.
• Du har erfarenhet inom kundtjänst eller annan serviceverksamhet.
• Du har god grundläggande kunskap om hur samhället och offentlig verksamhet fungerar.
• Du har mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift.
• Du har goda kunskaper i engelska både i tal och skrift.
• Kännedom om kommunens verksamheter är meriterande.
• Erfarenhet av ärendehanteringssystemet Artvise är meriterande.

Du har god kommunikativ förmåga, tar ansvar för ditt arbete och samarbetar gärna med andra. Som person är du lugn, uppmärksam, strukturerad och serviceinriktad. Du strävar alltid efter att ge ett gott bemötande. Du är stabil och klarar av att möta människor som befinner sig i utsatta situationer. Du ser det som självklart att rådfråga andra och att dela med dig av information och din sakkunskap. Din digitala kompetens är hög och du har lätt för att anpssa dig till nya arbetssätt och verktyg. I den här rollen får du vara lösningsorienterad, pedagogisk och flexibel.

I den här rekryeringen lägger vi stor vikt vid pesonlig lämplighet.

Om arbetsplatsen
Vi välkomnar dig i vårt team som består av fem kundtjänsthandäggare samt avdelningschef. Din arbetsplats är i kommunhuset i centrala Leksand med närhet till både tåg- och bussförbindelser.

Vi erbjuder dig
För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det finns det goda förutsättningar att också lyckas med vår gemensamma uppgift, som är:

Vi gör det vi ska genom att ta gemensamt ansvar för vårt demokratiska uppdrag, använda våra resurser klokt och alltid hålla fokus på dem vi är till för.
Vi gör det bra och är stolta över vårt arbete och de resultat vi når, och vi välkomnar engagerade och modiga medarbetare som vill utveckla och förbättra tillsammans med oss.
Vi gör det tillsammans genom att samarbeta och lära av varandra. Dialogen är viktig för oss, och vi hittar nya lösningar tillsammans med dem vi är till för, med tillit, omtanke och respekt.

Vi strävar efter ett hälsofrämjande arbetsklimat, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling. Kompetensutveckling är en självklarhet, och vi uppmuntrar våra medarbetare att vidareutvecklas genom kurser, utbildningar och nätverkande.

På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs

För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se

Din ansökan
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev.
Legitimation för att verifiera din identitet behöver uppvisas vid en eventuell intervju. Det är standard i alla våra rekryteringsprocesser.

Sista dag för ansökan är söndagen den 13 juli.

Tjänsten är ett vikariat på heltid (100 %), dagtid måndag-fredag med tillträde enligt överenskommelse under hösten 2025. Vikariatet sträcker sig fram till och med den 31 december 2026 och kan eventuellt bli förlängt.

Om du har frågor kan du kontakta kundtjänstchef Andriette Ivarsson, 0247-801 28 eller andriette.ivarsson@leksand.se.

Vi granskar CV:n löpande så det är bra om du skickar in din ansökan så fort som möjligt.

Följ oss gärna på sociala medier.

Välkommen med din ansökan!

Ersättning
Månadslön Friskvårdsbidrag

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-07-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Leksands kommun (org.nr 212000-2163), http://www.leksand.se/

Kontakt
Administrativ chef
Andriette Ivarsson
andriette.ivarsson@leksand.se
0247-801 28

Jobbnummer
9401501

Prenumerera på jobb från Leksands kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Leksands kommun: