Konsult uppdrag System lead

Ps Partner AB / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ps Partner AB i Stockholm, Solna, Huddinge, Botkyrka, Sollentuna eller i hela Sverige

Vi arbetar dedikerat med att hitta det du söker, oavsett om det är en ny utmaning, ny utmanare eller utveckling av dig själv eller din organisation.

Vi erbjuder ett kreativt searchteam, affärsmässiga rekryterare & konsultchefer - alla med en stor portion mod, expertis & genuint engagemang.

Vi vet att behovet av kompetens varierar över tid och vi vet också att det finns många faktorer inblandade. Vi strävar därför efter långsiktiga relationer för att på bästa sätt hjälpa våra kunder till proaktivitet, lönsamhet och framgång. Oavsett vad, gör vi alltid vårt yttersta för att alla parter ska se den långsiktiga nyttan.

PS Partner startades 2010 och har idag kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö. www.pspartner.se

Konsultuppdrag System lead

Till ett bolag söker vi till IT-avdelningen en konsult för att leda arbetet i projektet "Nytt inköpssystem" med att analysera, sammanställa och säkra verksamhetens användarkrav, Bolagets funktions, system och informationskrav, samt rekommendera relevanta lösningar för ett nytt inköpssystem-

Bolaget vill göra en satsning för att effektivisera inköpsfunktionen över hela koncernen och därför har ett projekt startats för att se över framtida organisation, processer, ingående objekt, relevant systemstöd och de anpassningar som kommer krävas på den befintliga IT-miljön. Projektet är i sin uppstart och vi söker nu en ansvarig person gällande själva systemstödet för P2P (PurchaseToPay), S2C (SourceToContract), Contract Management, Supplier Performance Management. Idag finns inget specifikt inköpssystem

Uppdraget går framförallt ut på att ansvara för att sammanställa verksamhetens behov för strategiskt, taktiskt och operativt inköpsarbete, utvärdera det tänkta IT-systemets kravbild samt övergripande lösningsbild gällande styrande funktioner, masterdata och mappa detta mot lämpliga standardsystem från marknaden i samklang med bolagets övriga system. Slutgiltiga leveransen är en CAPEX för styrgruppen att fatta beslut byggt på ett business case.

Uppdraget: Se till att få fram rätt kravbild på dokumentnivå genom att identifiera, analysera, gruppera, värdera och formulera krav. Kraven skall vara tydliga, mätbara, testbara och möjliga att använda i en upphandling. Kraven skall även vara realistiska genom att vara avstämda mot tänkt lösning och marknad, där det senare till stor del ska vara styrande, så vi får en kravbild som går att uppfylla utifrån de systemstöd som finns på marknaden och inte tvärt om. Kravbilden ska vara optimerad ur ett helhetsperspektiv, framtidssärkrad med fokus på effektivitet och hög ROI snarare än för varje separat del, vilket ställer stora krav på erfarenhet som kravanalytiker. Krav med fokus på funktion, verktyg och tjänster, men även andra typer av krav kan bli aktuella.

Leda och agera katalysator, samordnare och skribent av krav. För vissa kravområden kan kravskrivandet läggas ut till ett bolag i bolaget, i andra fall måste kraven skrivas av uppdragstagaren genom utfrågning och egen analys.

Ställa rätt frågor till leverantörerna för att få information som kan bidra till kravbilden. Frågor ställs med fördel i en s.k. RFI-vända med tänkbara leverantörer (RFI=Request For Information). I den ansvaras för att skriva frågor om teknik, funktioner, verktyg och tjänster.

Krav- eller systemanalytiker, gärna med erfarenhet av informationsmodellering med minst 7 års erfarenhet

Erfarenhet och ansvar för att ta fram krav och lösningsbild i relation till upphandling av strategiskt, taktiskt och operativt inköpssystemstöd

Erfarenhet av att ansvara för leverantörsdialoger med hjälp av RFI, RFP, RFQ

Erfarenhet av att definiera relevanta informationsobjekt som masterdata inom området

Erfarenhet av att ansvara för kvalitetssäkring samt införande av inköpssystem

Erfarenhet av liknande projekt och liknande ansvar i motsvarande roll

Kunskap om relevanta inköpssystem på marknaden och vilka som är lämpliga till vad

Med fördel erfarenhet av att arbeta och dokumentera i verktyget Enterprise Architect (Sparx Systems) och Archimate 3.0.

Uppdragets omfattning: Start omgående, heltid, 6 månader.

Varaktighet, arbetstid
• -

Publiceringsdatum
2020-07-18

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-07-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Ps Partner AB

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ps Partner AB (org.nr 556816-1961)

Arbetsplats
PS Partner AB

Jobbnummer
5298841

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ps Partner AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ps Partner AB: