Kommunsekreterare

Strängnäs kommun, Kansliavdelningen / Administratörsjobb / Strängnäs
2025-07-03


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Kansliavdelningen i Strängnäs

Har du ett stort intresse för offentlig förvaltning och samhällsfrågor? Är du resultat- och serviceinriktad och har förmågan att föra dina kunskaper vidare till andra? Då är detta en tjänst för dig!

Tjänsten som kommunsekreterare är förlagd till den administrativa enheten som har huvudansvaret för den samlade administrationen av de politiska beslutsprocesserna. Enheten tillhör tillsammans med säkerhetsenheten och enheten för hållbar samhällsutveckling kansliavdelningen. En central avdelning nära kommunledning och politik som utöver beslutsprocesser bland annat ansvarar för juridik, säkerhets- och beredskapsfrågor, social och miljömässig hållbarhet, utredningar samt allmänna val. Sammanlagt är vi 36 personer som arbetar här.

Nu söker vi en kommunsekreterare till vårt enhet!

Publiceringsdatum
2025-07-03

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare kommer du att samordna och administrera ärenden och beslutsprocesserna kring kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Tillsammans med vår andra kommunsekreterare är ni de två experterna kring politisk hantering av ärenden i Strängnäs kommun.

I uppgifterna ingår att granska underlag, sammanställa handlingar i samband med sammanträden och beredningar samt skriva protokoll. Intern rådgivning och vägledning till tjänstepersoner och förtroendevalda ingår som en stor del i arbetet. Utbildningsinsatser förekommer regelbundet.

Förutom att samverka med din närmsta kommunsekreterarkollega så kommer även fler nämndsekreterare tillkomma på enheten. Den decentraliserade organisationen med nämndsekreterare som arbetar ute på kontoren, ska centraliseras och skapa ett starkt team med både kommun- och nämndsekreterare på den administrativa enheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning med statsvetenskaplig eller juridisk inriktning alternativt annan utbildning/erfarenhet som bedöms likvärdig.
• erfarenhet av arbete som kommunsekreterare, nämndsekreterare eller liknande funktion.
• förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation.
• stor IT-mognad och är van vid att kunna sätta dig in i nya IT-system. Detta då nämndprocessen är digital.

Som person söker vi dig som gillar ett högt tempo. Du uppskattar både att vara drivande, komma med idéer om förbättring och att samverka med många runt omkring dig. Du har förståelsen om hur det är att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du kan sätta på dig de kritiska glasögonen och ifrågasätta samtidigt som du är flexibel att lyssna in andra.

Du är självständig och strukturerad och gillar blandningen mellan att ha ett cykliskt arbete och att ibland ha en vardag som präglas av snabba omställningar. Vidare tar du egna initiativ och är proaktiv. Självklart är du noggrann och ansvarsfull. Hög kvalitet förväntas även under perioder med högre arbetsbelastning.

Tjänsten innebär visst kvällsarbete då kommunfullmäktige sammanträder på kvällstid.

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi kommer lägga stor vikt vid dem.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Välkommen till Strängnäs kommun! Strängnäs kommun har drygt 39 000 invånare och är strategiskt belägen i Mälardalen med utmärkta kommunikationsmöjligheter. Här är det nära till storstaden Stockholm nås med tåg på under 50 minuter, och ännu närmare ligger Eskilstuna. Vår kommun är en attraktiv plats för både boende och arbete, där du får möjlighet att göra verklig skillnad för samhället och dess invånare.

Hos oss finns en mängd meningsfulla och utmanande arbetsuppgifter, med möjligheter att växa och utvecklas i din yrkesroll. I Strängnäs kommun arbetar över 2 500 kunniga och engagerade medarbetare, som alla bidrar till att skapa en positiv vardag för invånarna. Vi värdesätter en arbetsplats där alla känner sig inkluderade och där det finns utrymme att påverka.

Vi arbetar aktivt utifrån en värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi ser i vår årliga medarbetarundersökning att våra medarbetare trivs. Vi hoppas att du vill vara en del av vårt team och tillsammans med oss bygga framtidens Strängnäs. Tillsammans skapar vi en starkare kommun och gör varandra bättre.

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid för att skapa en hälsosam arbetsmiljö för alla medarbetare, kollegor och brukare.

Ansökningsprocess och personuppgiftshantering:

* Som sökande ansvarar du för att dokumentera din kompetens tydligt, så att vi kan göra en saklig och rättvis bedömning av din ansökan.
* Vid arbete med barn och ungdomar krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning.
* Strängnäs kommun hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Du kan läsa mer om vår personuppgiftshantering på vår hemsida: https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har valt mediekanaler för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot att få veta mer om dig och hur du vill bidra till Strängnäs framtid.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-07-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "201/25".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365), https://www.strangnas.se/arbete-och-foretagande/arbete-och-karriar/jobba-hos-oss

Arbetsplats
Strängnäs kommun, Kansliavdelningen

Kontakt
Administrativ chef
Lisa Ahlqvist
Lisa.Ahlqvist@strangnas.se
0152-29116

Jobbnummer
9415261

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Kansliavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Kansliavdelningen: