Kommunsekreterare

Alingsås kommun, Kansli, juridik och upphandling / Administratörsjobb / Alingsås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Alingsås, Ale, Vårgårda, Lerum, Bollebygd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Alingsås kommun, Kansli, juridik och upphandling i Alingsås

Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!

Kommunledningskontoret leder och samordnar kommunens strategiska planering och utveckling.
Vi stödjer förvaltningarna med rådgivning och specialisttjänster. Vi ansvarar för kommunövergripande service och projekt samt utövar uppsikt och kontroll av nämndernas verksamheter. Vi fokuserar på professionella och goda relationer men också på att skapa utrymme för ett gott arbetsklimat.

Stabsavdelningen organiserar ett flertal strategiska funktioner inom områdena kansli- och juridik, kommunikation och säkerhet. Kansli- och juridikenheten har ett strategiskt och operativt ansvar för kommunens administrativa processer, dokumenthantering, systemförvaltning och stöd till förvaltningar i administrativa processer och ärendeberedning. Enheten ansvarar för registrering, ärendeprocesser, styrdokument, arkiv, politisk beredning av ärenden till KS, KF, AVRF, ABAR och ungdomsfullmäktige. Inom enheten arbetar registrator, kommunsekreterare, kanslistrateger, kommunjurist, administratör, arkivarie och arkivassistent. Du arbetar nära registrator och kanslistrateger i den politiska processen.


Publiceringsdatum
2021-12-01

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare arbetar du till stor del med att samordna och administrera beredning av ärenden till kommunstyrelse och kommunfullmäktige, samt att sköta merparten av nämndadministrationen. I tjänsten ingår att vara sekreterare i kommunstyrelsens arbetsutskott, kommunstyrelsen, kommunfullmäktige och valnämnden samt ABAR.

I rollen som kommunsekreterare konsulteras du i allehanda frågor av förtroendevalda och tjänstepersoner i kommunen. Du är en nyckelperson när det gäller att samordna och administrera beredningen av ärenden till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Du ansvarar för den politiska ärendeprocessen i form av beredningar, kallelser och protokoll. En viktigt del är att granska så att alla ärenden är kompletta innan de läggs upp till allmänhet och förtroendevalda. Du kommer att vara systemadministratör för vårt ärendehanteringssystem Platina och delta i valkansliets arbete vid Allmänna val. Du och dina kollegor arbetar tillsammans med att effektivisera och digitalisera ärendehantering.


Kvalifikationer
Vi söker dig med högskoleutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, samhälls- eller statstvetenskap, eller motsvarande kunskaper och erfarenheter som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.

Vi söker dig som är samhällsintresserad och vill vara en viktig del i att den lokala demokratin fungerar. Du är väl förtrogen med kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftning. Du behöver ha goda kunskaper och vana av att arbeta med modernt teknik och att arbeta i digitala ärendehanteringssystem.

För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad, noggrann och serviceinriktad. Du har god förmåga att uttrycka dig i skrift samt är van och trygg med att kommunicera muntligt. Du har god läsförståelse och kan snabbt sätta dig in i olika frågor. För att trivas i rollen tror vi att du även är diplomatisk och kan anpassa din kommunikation efter mottagaren. För att lyckas i denna befattning är det avgörande att du gillar att arbeta noggrant samt med struktur och formella rutiner. Det är många moment i den politiska processen som är tidskritiska, varför det är viktigt att du trivs med att arbeta mot deadlines. Arbetet kräver god samarbetsförmåga då du samarbetar med många andra funktioner och avdelningar.

Det är meriterande med erfarenhet av arbete i en politisk styrd verksamhet samt av att jobba i ett ärendehanteringssystem och av kommunal nämndadministration. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker.

Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.

Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2022-05-16 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Alingsås kommun, Kansli, juridik och upphandling

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1067217".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Alingsås kommun (org.nr 212000-1553)

Arbetsplats
Alingsås kommun, Kansli, juridik och upphandling

Kontakt
Stabschef
Cecilia Knutsson
0322-617270

Jobbnummer
6147467

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Alingsås kommun, Kansli, juridik och upphandling

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Alingsås kommun, Kansli, juridik och upphandling: