Kommunsekreterare
Avesta kommunkansli / Organisationsutvecklarjobb / Avesta
2017-07-04
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunsekreterare" (publicerad 2017-12-01) ⬅️
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Avesta,
Norberg,
Hedemora,
Fagersta,
Säter eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Avesta kommunkansli i Avesta Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedvetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans - vill du vara med?
Som kommunsekreterare arbetar du i nära samverkan med tjänstemän och politiker i kommunens högsta ledning. Tjänsten tillhör kommunsekretariatet och du är direkt underställd kommundirektören. Vi erbjuder en miljö där det strategiska förhållningssättet är i fokus, för att kunna bygga en stark framtid i Avesta kommun.
Publiceringsdatum2017-07-04ArbetsuppgifterSom kommunsekreterare ansvarar du för att den nämndadministrativa processen fungerar på ett rättssäkert, effektivt och transparat sätt. Du är sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens arbetsutskott inklusive presidieberedning inför ks-au. Du genomföra även utredningar och svara på remisser inom det nämndadministrativa området. I arbetet ingår ett övergripande ansvar för vårt dokument- och ärendehanteringssystem. Just nu är vi ett skede där vi inför och implementerar ett nytt system som inkluderar e-tjänster, vilket i sin tur är en viktig del i uppbyggandet av Avesta kommuns servicecenter.
En annan viktigt del i rollen som kommunsekreterare är att ge stöd till den politiska organisationen i kommunalrättsliga frågor och stötta den kommunala organisationen i offentligrättslagstiftning och kommunalrätt. Arbetet är utåtriktat och innebär många kontakter inom hela kommunorganisationen och med kommunens förtroendevalda.
I kommunsekretariatet arbetar du tillsammans med fyra kunniga och erfarna kollegor. Du har en samordningsfunktion vilket exempelvis kan innebär att du leder gruppträffar och ger stöd till medarbetarna i kommunsekretariatet samt att du ansvarar för ekonomisk uppföljning.
KvalifikationerVi söker dig med akademisk utbildning med inriktning mot statsvetenskap, juridik, förvaltningsrätt eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver ha goda kunskaper i kommunalrätt och offentlighetslagstiftning.
I arbetet som kommunsekreterare är det av största vikt att du har en god stilistisk förmåga och att du uttrycker dig väl i tal och skrift samt att du har erfarenhet av utredningsarbete. Du behöver ha kunskap och förståelse för den kommunala organisationen och dess beslutsvägar, det är därför meriterande om du arbetat i statlig eller kommunal verksamhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personaliga egenskaper. Hög integritet och ett professionellt förhållningssätt värdesätts högt. Äkthet, ärlighet och trovärdighet är viktiga ledord hos oss. Vi söker dig som är trygg i din yrkesroll och i dig själv.
Som kommunsekreterare hos oss är det viktigt att du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter från start till mål. Noggrannhet och förmåga att skapa struktur, ordning och reda i ärendeprocessen är också viktigt. Du har ett serviceinriktat förhållningssätt, är bra på att samarbeta samt ha förmåga att bygga förtroendefulla relationer.
I Avesta kommun arbetar vi med att utveckla e-tjänster och vill därför att du som söker har ett intresse av digital utveckling. Det är en fördel, men inget krav, om du har erfarenhet av Ciceron vårt nya ärende- och dokumenthanteringssystem.
Avesta kommun har höga ambitioner, vi är en kommun som vill ligga i framkant. Om du har ett starkt samhällsengagemang och är intresserad av demokratiutveckling i kombination med en vilja att fortsätta utveckla framtidens administration kan det här vara jobbet för dig.
ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Vi har Medflyttarservice. Vi erbjuder stöd för att hitta arbete till eventuell medflyttare men också vid behov stöd avseende boende, barnomsorg, skola, fritids- och föreningsliv.
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-09-03
Ange följande referens när du ansöker: C14259/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnders Friberg 0226-645002
Jenny Lyxell
jenny.lyxell@avesta.se 0226-6456 89
FöretagAvesta kommunkansli
AdressAvesta kommunkansli
Corneliusgatan 16
77481 Avesta
Kontorsadress77481 Avesta
Jobbnummer 3589978
Observera att sista ansökningsdag har passerat.