Kommerskollegium söker controller

Kommerskollegium / Administratörsjobb / Stockholm
2017-12-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommerskollegium söker controller" (publicerad 2023-08-15) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kommerskollegium i Stockholm

Är du vår blivande controller? Vill du arbeta i en organisation där du har en bred controllerroll med stora möjligheter att påverka? Då kan vi erbjuda dig ett viktigt och roligt arbete på en myndighet med internationell karaktär och högaktuella frågor.

Kommerskollegium är Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik. Vi verkar för frihandel samt för fri rörlighet på EU:s inre marknad.
Vi förser till exempel regeringen med analyser och annat underlag inför förhandlingar och diskussioner i EU och i Världshandelsorganisationen WTO.
Hos oss arbetar många experter med nationalekonomisk, juridisk och samhällsvetenskaplig utbildningsbakgrund.

Vi är cirka 90 anställda och vårt kontor ligger i Stockholm.

Som controller är du en del av den administrativa enheten och rapporterar till chefen för enheten. På enheten arbetar vi med att ge stöd och driva effektivisering och utveckling inom våra ansvarsområden, t ex dokument- och ärendehantering, IT, ekonomi, HR, förvaltningsjuridik, verksamhetsstyrning, inköp och upphandling, lokaler och arbetsplatser samt registratur och arkiv. En betydande del av vår löpande verksamhet är outsourcad, det gäller bl. a ekonomiadministration, IT-drift och löneproduktion. På enheten arbetar nio personer som ansvarar för olika områden och arbetsuppgifter. En viktig princip på enheten är att vi så långt som möjligt täcker upp för varandra vid ledigheter och annan frånvaro.



Publiceringsdatum
2017-12-19

Arbetsuppgifter
Som controller på Kommerskollegium har du en stor bredd i dina arbetsuppgifter.
Du kommer i huvudsak att arbeta med ekonomisk styrning och uppföljning samt vara sammanhållande för arbetet med planering och uppföljning av kollegiets verksamhet inkl. årsredovisning. Du ansvarar för budget- och prognosarbetet på myndigheten och ger kvalificerat stöd till våra chefer i deras arbete med budget och uppföljning.

Att initiera och aktivt delta i att ständigt förbättra och förenkla metoder och arbetssätt inom dina arbetsområden utifrån verksamhetens behov är en viktig del av arbetet. I ditt arbete ingår också att ta fram ekonomiska underlag och rapporter till generaldirektören, myndighetens chefer och projektledare m fl.
Det kan också bli aktuellt att göra egna självständiga analyser, utredningar och utvecklingsuppdrag inom dina ansvarsområden.

Andra arbetsuppgifter inom enhetens ansvarsområden förekommer. Det gäller främst inom ekonomiområdet där du närmast dagligen samarbetar med vår andra ekonom som bl.a. ansvarar för redovisning, delar av upphandlingsprocessen och ekonomiadministrativa tjänster och system.



Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning. Du ska ha flerårig erfarenhet av arbete som controller samt ha erfarenhet av att arbeta strategiskt och processinriktat.
Du har mycket goda kunskaper om och förståelse för den statliga finansierings- och redovisningsmodellen samt om flerfinansierad verksamhet.
Vidare har du kunskap om verksamhetsplanering, uppföljning och årsredovisning.
Vi ser det som meriterande om du har arbetat som controller på en statlig myndighet.

Arbetsuppgifterna kräver att du är noggrann, strukturerad och har en god analytisk förmåga. Du inger förtroende, har ett prestigelöst förhållningssätt och är samtidigt en drivande verksamhetsorienterad person med resultat- och utvecklingsfokus.
Du har förmåga att hantera omfattande och komplext material och göra strategiska bedömningar utifrån verksamhetens behov.

Rollen som controller innebär ett nära samarbete med chefer och medarbetare på kollegiet, därför är det viktigt att du är duktig på att samarbeta och på att skapa goda relationer. Det är också viktigt att du är pedagogisk och har lätt för att prata om ekonomifrågor med personer som själva inte är ekonomiexperter.

Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du är en van användare av de vanliga Office-programmen och har erfarenhet av budgetering och rapportutveckling i ekonomisystem. Har du dessutom arbetat i Agresso är det meriterande.



ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde våren 2018 enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-01-08
Ange följande referens när du ansöker: 24-4
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Karin Post 08-690 49 55

Företag
Kommerskollegium

Adress
Kommerskollegium
Box 6803
11386 Stockholm

Kontorsadress
Drottninggatan 89 11386 Stockholm

Jobbnummer
3864147

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kommerskollegium

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kommerskollegium: