Kategori- & Inköpsansvarig

Star Hunt / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Star Hunt i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Södertälje, Västerås eller i hela Sverige

Till vår kund söker vi en Interim Kategori- & Inköpsansvarig

Om rollen:
Interim Kategori- & Inköpsansvarig tar ansvar för ett par större strategiska segment inom kundens sortiment som i huvudsak handlar om:
Butiksinredning,
Inre- & Yttre- kommunikation
Kassalösningar
Varuexponering
Belysning
Pant- och retursystem

Fokus för kunden är att driva, upphandla och tillgängliggöra ett kommersiellt intressant, konkurrenskraftigt och värdeskapande sortiment av butiksnära produkter och tjänster bl.a. löpande genom interna webbshop samt för butiksetableringar, butiksförnyelser och nyutvecklade koncept i butik. Huvudsaklig målgrupp är kundens butiker i Sverige, men vissa kategorier upphandlas åt eller i samarbete med andra koncernbolag.
Kunden är inne i en utvecklingsfas som bl.a. ska resultera i ett förbättrat och förenklat affärsvärde för butiker och profiler. Sortimentet, erbjudandet och arbetsformerna behöver utvecklas för att bidra till formandet av framtidens butiker.

I rollen som Kategori- och Inköpsansvarig har du en strategisk och taktisk roll med stort eget ansvar där du samarbetar och samverkar med Kategori- och inköpsassistenter och med andra Kategori- och Inköpsansvariga för olika kategorier inom avdelningen. Därtill samverkar du med Tekniska konsulter som primärt supportar nyetableringar och förnyelser av butiker, samt samverkar med andra funktioner inom affärsområden, investerings-, affärsanalys-, projektlednings- och analysfunktioner. Rollen rapporterar till Kategori- och Inköpschef
Rollen innefattar kategori- och strategiskt inköpsarbete, leverantörsutveckling, kommersiell utveckling och förbättringsarbete och ställer i alla delar krav på goda samarbets- och kommunikationsfärdigheter både muntligen och skriftligen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Rollen som Kategori & Inköpsansvarig innebär framförallt, men är inte begränsad till, följande:
Du är starkt bidragande till att utveckla, upphandla och tillhandahålla ett sortiment som stödjer butikers behov, men är även involverad i centrala koncept och projekt där ditt sortiment efterfrågas.
Du ansvarar för att sortimentet uppfyller kundens Goda Affärer, lagkrav, certifieringskrav, till bra förhandlade priser och villkor.
Du upprättar kategoriplaner vilka sedan ligger till grund för långsiktiga strategier och handlingsplaner. Vidare följer du omvärldstrender och utformar strategier som gör kunden fortsatt konkurrenskraftigt i framtiden och bidrar till formandet av framtidens butiker.
Du ansvarar för att optimera sortimentets bredd, djup och genom förhandlingar även sortimentets prisvärde.
Du samverkar inom bolaget för att ta tillvara på inköpssynergier i de olika verksamheterna och dess marknader.
Du ansvarar för försäljningsutveckling och bruttovinst för dina kategorier.
Sortimentsutveckling sker dels analysbaserat och dels i samråd med intressenter där det sedan är viktigt att kunna kravställa mot, och utveckla affärerna med, våra leverantörer.
Som Kategori- & Inköpsansvarig ser följande profil:
Mycket goda kunskaper och flera års erfarenhet inom strategiskt inköp och kategoriarbete med god avtalskunskap och god förhandlingsvana
Kommunikativ (svenska och engelska) och god relationsbyggare med vana att samarbeta och nätverka i matrisorganisation med många intressenter
Snabbt förstå och kunna sätta sig in i komplexa organisationer och arbetssätt
Proaktiv och med starkt eget driv till att driva projekt, förändring och förbättringsinitiativ av interna processer
Analytisk och strukturerad affärsmässighet med förmåga att slutföra komplexa projekt med leverans
Retail kunskap och god kännedom om kund
Mycket goda kunskaper i Excel/Office och allmänt god förmåga av olika IT-verktyg och system.

Startdatum: Omgående
Längd: 2019-05-31
Plats: Stockholm
Arbetstid: 40h
Språk: Svenska

Varaktighet, arbetstid
Heltid Anställningstid enligt överenskommelse

Publiceringsdatum
2018-11-08

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-04-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Menna Belacevic menna@starhunt.se +46 000 00 00 00

Företag
Star Hunt

Adress
Star Hunt
Virkesvägen 12
12030 Stockholm

Kontorsadress
Virkesvägen 12, Stockholm

Jobbnummer
4447183

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Star Hunt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Star Hunt: