Jurist till Digitaliseringsavdelningen

Post- och Telestyrelsen / Juristjobb / Stockholm
2021-03-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Jurist till Digitaliseringsavdelningen" (publicerad 2023-12-27) ⬅️


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Post- och Telestyrelsen i Stockholm, Haninge, Malmö, Kiruna eller i hela Sverige

Vi söker nu en jurist som vill arbeta för att skapa en väl fungerande telekommarknad genom att bidra till goda förutsättningar för konsumenterna. Tycker du om att arbeta i en föränderlig och komplex miljö där många sakfrågor styrs av det politiska läget så kan det vara dig vi söker!

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

Vad ska jag arbeta med?
Vi söker en jurist till vår enhet för konsumenträttigheter. Bland enhetens uppgifter ingår att reglera marknadsaktörerna och bedriva tillsyn enligt lagen om elektronisk kommunikation. Det handlar om operatörernas efterlevnad av dels kraven på information till abonnenter, innehåll i avtal, olika former av kostnadskontroll och bindningstider m.m., dels de sektorsspecifika reglerna om skydd för enskildas integritet, dvs. telekomsektorns motsvarighet till posthemligheter. Vi har också ett uppdrag att säkerställa att alla har tillgång till telefoni och grundläggande bredband.

Specifika arbetsuppgifter är att inom enhetens ansvarsområden bland annat:

• bedriva tillsyn
• ge juridiskt och kommunikativt stöd till andra funktioner inom enheten och avdelningen
• göra utredningar och skriva rapporter eller beslut samt föredra ärenden/vägval
• medverka i och leda projekt inom enhetens område
• samverka med såväl interna som externa kontakter såsom regeringskansliet och andra myndigheter, branschföreträdare, organisationer och olika typer av arbetsgrupper - såväl internationella, nationella som regionala - samt allmänheten

Vem söker vi?
Vi söker dig med juristexamen och minst tre års kvalificerad arbetslivserfarenhet, gärna från domstol eller myndighet.

Eftersom en stor del av tjänsterna innebär utredningsarbete, skriva underlag och ha kontakt med många olika aktörer behöver du ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift genom klarspråk på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbete från t.ex. telekom, konsumenträtt, integritetsfrågor och/eller statlig förvaltning. Likaså är det meriterande med god kunskap i förvaltningsrätt samt erfarenhet av att driva projekt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du har en analytisk förmåga och kan se sakfrågor utifrån ett helhetsperspektiv. Dessutom är du lösningsorienterad och det är naturligt för dig att själv driva ditt arbete framåt.

Eftersom du kommer att ha många olika kontakter är det viktigt att du tycker om att arbeta tillsammans med andra och har mycket god samarbetsförmåga.

Var på PTS ska jag jobba?
Digitaliseringen är en stor samhällsutmaning som medför att uppkoppling mot elektroniska kommunikationsnät blir allt mer oundgänglig för hushåll och företag. Trygga konsumenter som är väl informerade, kan dra nytta av marknadens utbud och har underlag för att kunna fatta väl grundade beslut är en förutsättning för att digitaliseringen ska kunna ske och också för en väl fungerande, effektiv marknad.

Mitt i den verkligheten befinner sig PTS och digitaliseringsavdelningen. En av avdelningens enheter är enheten för konsumenträttigheter, vars arbete går ut på att säkerställa att hushållens och företagens rättigheter och möjligheter på marknaden upprätthålls. Det görs bland annat genom utredningar, information, samverkan, tillsyn och föreskriftsreglering.

Enheten ansvarar för:

• stora delar av myndighetens uppdrag i frågor om konsumenträttigheter och integritetsskydd
• vidtagande av de åtgärder, inklusive handläggning av ansökningar om statsstöd, som krävs för att alla ska ha tillgång till telefoni och grundläggande internet
• den funktion som handlägger allmänhetens kontakter med myndigheten i frågor om bredband och telefoni

Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är angelägna om att våra medarbetare mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Vi har intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.

Om anställningen
Anställningen är tillsvidare med sex månaders inledande provanställning.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast den 11 april 2021.

För mer information kontakta stf. enhetschef Anna Edberg Antonsson på tel. 08-678 55 16 eller HR-specialist Johan Gustavsson på tel. 08-678 58 11. Fackliga kontaktpersoner nås på saco@pts.se och st@pts.se.

Såhär registrerar PTS dina personuppgifter.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2021-03-23

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-04-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Post- och Telestyrelsen

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Post- och Telestyrelsen (org.nr 202100-4359), http://www.pts.se

Arbetsplats
Post- och telestyrelsen

Jobbnummer
5646493

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Post- och Telestyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen: