IT-samordnare till UKÄ
Universitetskanslersämbetet / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Universitetskanslersämbetet i Stockholm Vill du arbeta i en samordnade och bred roll med IT-relaterade frågor i en myndighet med ett samhällsviktigt uppdrag? Nu söker vi dig som vill jobba som IT-samordnare - vill du bli en av oss?
UKÄ bidrar till att stärka den svenska högskolan och Sverige som kunskapssamhälle. Vi granskar högre utbildning, analyserar och följer upp utvecklingen inom högskolan och bevakar studenternas rättssäkerhet. Vår vision är: Granskning för utveckling - vi säkrar Sverige som kunskapssamhälle!
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som en av två IT-samordnare på UKÄ arbetar du brett med IT-relaterade frågor, huvudsakligen i en samordnande och beställande operativ roll mot myndighetens leverantörer av system, klienter och infrastruktur. Dina uppdrag får du av gruppchefen för IT och du arbetar i myndighetens objektorganisation där du ger ett professionellt stöd och hjälper objektägare (avdelningschefer) att prioritera och fatta beslut om behov och beställningar. Du följer upp att myndighetens leverantörer lever upp till sina åtaganden och deltar i förvaltningsmöten, kravställning och upphandlingar. Du kommer driva mindre projekt och upphandlingar på egen hand och delta i större sådana. Du kommer lösa problem både proaktivt och reaktivt på både hög och låg nivå, med syfte att arbeta fram rutiner och metoder som underlättar arbetet.
Publiceringsdatum2023-05-05ProfilKrav för tjänsten
• Akademisk examen inom relevant område (lägst motsvarande kandidatnivå).
• Projektledarutbildning och minst två års erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av ansvar för upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling (LoU).
• Minst fem års erfarenhet av att agera som beställare mot extern drifts- eller serviceleverantör inom IT.
• Tekniska kunskaper på beställarnivå av databaser, nätverk, virtualiserade servrar och klienter.
• Erfarenhet av arbete inom en objekt- eller systemorganisation enligt en etablerad metodik (t.ex. PM3 eller ITIL).
• Goda kunskaper i svenska och engelska och förmåga att uttrycka sig väl i både tal och skrift
Meriterande
• Utbildning och certifiering i en projektmetodik.
• Utbildning och certifiering i lagen om offentlig upphandling (LoU)
• Erfarenhet av arbete i offentlig eller offentligfinansierad verksamhet.
• Erfarenhet av att agera som beställare mot större leverantörer.
• Erfarenhet av att agera med eller gentemot en IT-leverantör som service manager eller liknande roll.
• Erfarenhet från sektorn högre utbildning.
Dina egenskaper
Du är en självgående, initiativrik och drivande person som både kan lyfta blicken för att se större helheter och genomföra löpande uppgifter på ett strukturerat och noggrant sätt. Du är resultatinriktad och tar ansvar för att uppgifter utförs i tid och med hög kvalitet. Du har en god analytisk förmåga. Du har god samarbetsförmåga, är serviceinriktad och har god förmåga till intern och extern dialog utifrån organisationens behov. Du har ett innovativt förhållningssätt och hittar tillsammans med andra utvecklingsmöjligheter och nya lösningar. Du har intresse för att bidra till verksamhetens utveckling.
Om avdelningen
Funktionen för IT uppgår idag till två medarbetare och ingår i avdelningen för verksamhetsstöd som består av cirka 25 engagerade medarbetare med huvudsakligt uppdrag att ge administrativt och strategiskt stöd till hela myndighetens verksamhet och utveckling, med fokus på kärnverksamhetens behov. Avdelningen är indelad i funktioner inom områdena, IT, informationsförvaltning, kommunikation, HR, ekonomi, reception, administration, intendentur, ledningsstöd och. Avdelningen präglas av arbetsglädje och ett gott samarbete.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete i en verksamhet med ett samhällsviktigt uppdrag. UKÄ är en arbetsplats med drygt 120 anställda. Vi månar om våra medarbetares möjlighet till balans mellan arbete och privatliv och erbjuder bl.a. flexibla arbetstider, goda möjligheter till distansarbete och ett brett utbud av friskvårdsförmåner. Vi strävar efter att våra medarbetare ska känna arbetsglädje och stolthet, ha inflytande och lika möjligheter att utvecklas. Vi arbetar aktivt med att integrera ett jämställdhetsperspektiv i verksamheten och att skapa en god arbetsmiljö fri från diskriminering. Vi bedriver vår verksamhet i moderna lokaler intill Gullmarsplan.
Om anställningen
Tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning med tillsättning så snart som möjligt. Vi tillämpar individuell lönesättning.
För mer information och ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev inklusive relevanta betyg/intyg. Vi kan komma att kalla till intervjuer löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Du ansöker om tjänsten via vår webbplats senast onsdagen den 24 maj 2023.
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta gruppchef Mikael Anteskog Adler. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Caroline Tovatt (Saco-S) eller Annika Calgheborn (ST). Samtliga nås via myndighetens växel, tfn 08-563 085 00
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Ersättning Individuell
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Universitetskanslersämbetet (org.nr 202100-6495)
Jobbnummer 7741128
Observera att sista ansökningsdag har passerat.