IT-samordnare Telefoni
Adecco Sweden AB / Datajobb / Krokom
2025-10-16
Visa alla datajobb i Krokom,
Östersund,
Åre,
Strömsund,
Ragunda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Adecco Sweden AB i Krokom,
Östersund,
Åre,
Strömsund,
Ragunda eller i
hela Sverige Kommunledningsförvaltningen söker:
IT-samordnare Telefoni
• Ett jobb med plats för utveckling!
Vill du vara med i vår fortsatta resa att utveckla vår telefoni- och IT-miljö? Vi söker en serviceinriktad IT-samordnare inom telefoni som vill vara med och bidra till Krokoms växtkraft. Vi kan erbjuda dig ett varierat arbete där du får vara en nyckelperson i utvecklingen och möjlighet att göra skillnad!
Välkommen till oss!
Som IT-samordnare Telefoni är du en övergripande resurs inom kommunens IT-enhet och en nyckelperson i arbetet med utveckling och förvaltning av kommunens telefoni- och IT-miljö där du identifierar behov, bidrar till en verksamhetsdriven digitalisering och utveckling samt verkar för att telefoni- och IT-miljön är säker, optimal och kostnadseffektiv i ett helhetsperspektiv med en centraliserad IT-drift. Flera avtal och tjänster inom telefoni- och IT-området sker i samverkan med andra kommuner och regionen och här har du en viktig roll att representera Krokom.
IT-enheten ansvarar för det centrala IT-stödet till kommunens verksamheter med drift, support och utveckling av telefoni- och IT-miljö. Enheten är organiserad inom Kommunledningsförvaltningen och består av 16 medarbetare i rollerna IT-samordnare, IT-tekniker och IT-chef. Inom IT-enheten arbetar vi i team där Infrastrukturteamet fokuserar på drift och utveckling av IT-infrastruktur och Kundteamet fokuserar på kundstöd och den användarnära IT-miljön. I rollen som IT-samordnare arbetar du nära båda teamen.
En dag som ?IT-samordnare Telefoni?
Du har en central roll där du kommer att driva, leda och kvalitetssäkra den centrala leveransförsörjningen av telefonitjänster och mobila enheter med utveckling och förvaltning av processer, rutiner, styrning och systemstöd. Du kommer att ansvara för planering, kravställning, beställning, inköp, leverans, administration, förvaltning och livscykelhantering av funktioner och tjänster inom telefoni med växel, kontaktcenter, anknytningar, abonnemang samt mobila enheter och enhetshantering av dessa.
Du agerar som konsult, specialist och projektledare där du levererar ett professionellt och serviceinriktat stöd till verksamhet och systemägare vid införande, utveckling, förvaltning, användning och avveckling av tjänster, system och utrustning i telefoni- och IT-miljön. Du gör det genom dialog, samordning och samverkan med kollegor och representanter från verksamheten, beslutsfattare, samverkanspartners och leverantörer i olika arbetsgrupper och projekt.
En viktig del av arbetet är att leverera ett personligt och serviceinriktat kundstöd i direkt dialog med användare. Du gör det genom personlig kontakt, information, utbildning, rådgivning och ärendehantering med stöd av intranät, användarguider, kundstödssystem och samverkan med IT-medarbetare.
Arbetsuppgifterna kan förändras över tid där fokusområdet kan ändras eller inbegripa andra funktioner eller verksamheter.
Din kompetens
Du har en IT- eller systemvetenskaplig utbildning på högskolenivå, en bred kunskap, systemförståelse och flerårig arbetslivserfarenhet inom telefoni- eller IT-området, eller en annan kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
För att lyckas i uppdraget är du serviceinriktad, drivande och initiativtagande. Du tar ett stort eget ansvar och trivs med att arbeta både självständigt och i team. Du har en god samarbetsförmåga och känner dig bekväm med att prata med och inför olika grupper. Du har ett stort ordningssinne, arbetar strukturerat och målinriktat med förbättring och service i fokus, samtidigt som du är flexibel, kan se helheten, prioritera och leverera i tid.
Du ska ha god kompetens och dokumenterad erfarenhet inom flera av följande områden inom telefoni eller IT:
• Systemadministration och eller systemförvaltning
• Inköp, beställningar och leverans
• Kundstöd, helpdesk och ärendehantering i kundstödssystem
• Information, utbildning och rådgivning till användare
• Informationsproduktion i intranät och utbildningsportaler
• Konfiguration av mobila enheter och enhetshantering med MDM
• Livscykelhantering av utrustning, tjänster eller applikationer
• Samordning och projektledning
Det är meriterande om du har kompetens inom något av följande områden:
• Mitel, Trio, Microsoft 365, Intune, Outlook och Teams
• Automation, e-tjänster och digitalisering av arbetsflöden
• Förvaltning, förändringshantering och styrning enligt ITIL
• Kontinuitetsplanering,?IT-säkerhet eller Informationssäkerhet
• Integritet, dataskydd och GDPR
• Kravställning, upphandling och LOU
Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift, kan kommunicera på IT-teknisk nivå och samtidigt göra detta begripligt för användare i organisationen. B-körkort är ett krav.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet och utvecklingspotential i denna rekryteringsprocess.
Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid 100% med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är säkerhetsklassad enligt lag (2018:585) säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsprövning med registerkontroll och bakgrundskontroll genomförs på slutkandidat.
Sista dag att ansöka är ?2025-11-16?
Hälsning från din blivande chef
Hos oss är det viktigt att sätta kunden och laget före jaget. Vi främjar en miljö där vi är öppna, ärliga och hjälpsamma, där vi vågar prova nya idéer, delar med oss, lär oss av våra erfarenheter, tar ansvar för det vi gör och tillsammans levererar ett IT-stöd som vi kan vara stolta över. Vi ser fram emot att välkomna dig till IT-enheten och hoppas att du vill vara en del av vårt team! Jan Söderman IT-chef.
Kontaktperson för tjänsten
I denna rekryteringsprocess samarbetar Krokoms kommun med Adecco. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Stefan Wangdell på 076-1384817,
stefan.wangdell@adecco.se,
Har du frågor angående din ansökan, var god kontakta Adeccos kandidatsupport via
info@adecco.seAdecco använder tester som en del i processen i syfte att göra en så kvalitetssäkrad och rättvis bedömning som möjligt.
Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00
Välkommen med din ansökan!
Ersättning Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Adecco Sweden AB (org.nr 556447-2677),
https://www.adecco.com/sv-se Kontakt Senior Rekryteringskonsult
Stefan Wangdell
stefan.wangdell@adecco.se +46761384817 Jobbnummer 9559507