Internkommunikatör

Folkhälsomyndigheten / Marknadsföringsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Folkhälsomyndigheten i Solna, Stockholm, Ragunda, Östersund, Lund eller i hela Sverige

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Varmt välkommen att söka tjänsten som internkommunikatör på en riktigt bra arbetsplats med många trevliga och hjälpsamma kollegor!

Vad ska du jobba med?
Folkhälsomyndighetens interna kommunikation är ett prioriterat område att utveckla vidare och vi söker dig som brinner för internkommunikation och som vill vara med och utveckla den tillsammans med oss. Är du en driven kommunikatör med fokus på leverans, som tycker om att ha både strategiskt och operativt ansvar i kommunikationsuppdrag, då kan den här tjänsten passa dig!

Arbetsuppgifterna är både av strategisk och operativ karaktär. Det krävs att du kan sätta dig in i, planera och självständigt driva och genomföra olika typer av uppdrag, stora som små. Du kommer att ha många kontakter och stödja verksamheten genom att föreslå lösningar på kommunikationsbehov och utföra dem från start till mål. Det kan handla om att utveckla ledningskommunikation, genomföra förändringskommunikation, samordna och ge kommunikationsstöd till myndighetens enheter, utveckla kommunikationsstrukturer och kommunikationskanaler, planera och genomföra personalmöten, eller initiera och skriva innehåll till intranätet.

Du behöver kunna bedöma kommunikationsbehov och anpassa det till målgruppen, vara lyhörd, bra på att samarbeta och ha ett flexibelt arbetssätt. Du skriver enligt klarspråksreglerna och kan göra om svårbegripliga texter till innehåll som känns medarbetarnära och är lätt att förstå. Du trivs med att ha varierande dagar med flera parallella uppdrag samtidigt och är van att prioritera för att jobbet ska bli effektivt.

Intranätet är en av de viktigaste interna kommunikationskanalerna för våra medarbetare som arbetar inom många olika ämnesområden och på två orter. I rollen som internkommunikatör får du också jobba med vårt intranät Fohrum och delta i utvecklingen av interna kommunikationskanaler och arbetssätt.

På kommunikationsavdelningen är vi ett femtiotal medarbetare fördelade på tre enheter och en stab. Tjänsten ligger på enheten för digitala kanaler och produktion med sjutton medarbetare, där du kommer att ingå i teamet för intern kommunikation.

Vi jobbar flexibelt inom kommunikationsuppdragen och rollen kan därför växla inom hela kommunikationsområdet. Tjänsten kommer att utformas och utvecklas utifrån behoven på myndigheten.

Dina specifika ansvarsområden:

• Samordna och driva utveckling inom intern kommunikation.
• Föreslå, planera och genomföra kommunikationsaktiviteter.
• Stödja organisationen med intern kommunikation.
• Skriva texter och bearbeta andras texter.
• Publicera på intranätet.

Vem söker vi?
Krav för anställningen

• Högskole- eller universitetsutbildning med inriktning medie- och kommunikationsvetenskap eller jämförbar utbildning.
• Flera års erfarenhet av internt kommunikationsarbete av både strategisk och operativ karaktär.
• Erfarenhet av att ta fram strategier och planer för kommunikation och genomföra dem.
• Erfarenhet av att planera och producera innehåll till olika kanaler.
• Erfarenhet av förändringskommunikation.

Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:

Mycket stor vikt läggs vid:

• Mycket god språkkänsla.
• Erfarenhet av att leda uppdrag och projekt.

Stor vikt läggs vid:

• Erfarenhet från offentlig sektor.
• Erfarenhet av kriskommunikation.
• God kunskap i Officepaketet.
• Erfarenhet av webbpublicering, gärna från Episerver/Optimizely.

Vikt läggs vid:

• Erfarenhet av att jobba med digital tillgänglighet enligt DOS-lagen.
• Erfarenhet av enklare filmproduktion och -redigering.

Vi fäster stor vikt vid personliga förmågor. Arbetet är ofta självständigt och kräver att du kan ta egna initiativ och prioritera bland dina arbetsuppgifter för att uppnå resultat med ett helhetsperspektiv utifrån verksamhetens behov. Du behöver vara ansvarstagande och prestigelös i din roll som kommunikatör, samt trivas med att samarbeta med andra.

Vad gör enheten?
Enheten för digitala kanaler och produktion ansvarar för myndighetens externa webbplatser och intranät, ger internt kommunikationsstöd, produktionsleder framtagning av kunskapsunderlag och annat innehåll för att det ska vara tillgänglighetsanpassat och följa vår grafiska profil, ger råd och stöd vid planering av myndighetens konferenser och digitala möten, tillhandahåller inhouse-produktion av e-utbildningar, grafik, foto och film i vissa uppdrag. Enheten deltar även aktivt i myndighetens digitaliseringsfrågor.

Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.

Om anställningen
Du kommer att anställas som kommunikatör med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Befattningen innebär krigsplacering.

På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40% av din arbetstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Nilla Selsmo, telefon 010- 20529 69.

Fackliga företrädare är för SACO Raija Ahmed, telefon 010-205 26 64, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.

Publiceringsdatum
2022-10-07

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan till befattningen som kommunikatör hos oss!

Ansök senast 2022-10-23 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 03558-2022-2.1.1

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Folkhälsomyndigheten

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Folkhälsomyndigheten (org.nr 202100-6545), http://www.folkhalsomyndigheten.se

Jobbnummer
7051489

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Folkhälsomyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Folkhälsomyndigheten: