Inspektör med förordnande som sektionchef
Socialstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Jönköping,
Göteborg,
Örebro,
Malmö,
Stockholm eller i
hela Sverige Socialstyrelsen svarar för statens tillsyn över hälso- och sjukvården, inkl tandvården, och över hälso- och sjukvårdspersonalen. Från och med den 1 januari 2010 ansvarar Socialstyrelsen även för tillsyn och uppföljning av insatser inom ramen för socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Uppdraget utförs huvudsakligen av de sex regionala tillsynsenheterna. Enheten i Jönköping svarar för tillsynen i Region Sydöst och omfattar Jönköpings, Kalmar och Östergötlands län. Enheten har för närvarande knappt 50 medarbetare med olika kompetenser, bl.a. jurister, sjuksköterskor, läkare, socionomer och administratörer. I den aktuella sektionen finns ca 20 anställda.
Till denna sektion söker vi nu en inspektör med förordnande som sektionschef.
Chefsförordnandet avser tiden fram till 2011-06-30 och kan därefter komma att permanentas.
Arbetsinnehåll
• Tillsammans med enhetschefen leda och utveckla enheten och dess verksamhet
• Tillsammans med övriga chefer på enheten vilja utveckla den nya tillsynen
• Personal-, budget- och verksamhetsansvar för delar av verksamheten.
• Ingå i enhetens ledningsgrupp .
Det viktigaste kriteriet vid urvalet är den sökandes lämplighet som ledare. Viktigt är också personliga egenskaper enligt nedan. Vikt kommer därutöver även att fästas vid den sökandes yrkeskvalifikationer.
Som ledare i Socialstyrelsen förväntas du behärska de hörnstenar som ledarskapet vilar på:
Styra: Ta fram tydliga visioner och mål för verksamheten i dialog med medarbetarna. Styra och följa upp mot fastställda mål.
Leda: Se medarbetarnas potential och engagera dig i deras utveckling.
Länka: Ta ansvar för helheten - var lyhörd för idéer och förslag, ta tillvara, utveckla och förvalta sådana initiativ. Bygga samarbete, skapa nätverk som kommunicerar och befruktar varandra med sina olika kunskaper och erfarenheter.
Utveckla: Skapa en kultur som präglas av tillit. Ge befogenheter och handlingsutrymme i balans med ambitioner och ansvar. Stimulera lärande, stödja kompetensutveckling och uppmuntra till ständig förbättring. Bekräfta och ge återkoppling på medarbetarnas arbetsinsatser
När det gäller personliga egenskaper, söker vi en person som är strukturerad, har god samarbetsförmåga och administrativ förmåga, som har en helhetssyn och är utvecklings-inriktad. Integritet, tydlighet och kommunikativ förmåga är andra viktiga egenskaper.
Krav på utbildning
• Akademisk examen eller motsvarande utbildningsnivå inom relevant område.
Krav på yrkeserfarenhet
• God kännedom om offentlig förvaltning
Meriterande
• Erfarenhet av arbete inom socialtjänstområdet eller hälso- och sjukvården. Erfarenhet av båda områdena är extra meriterande.
• Erfarenhet av befattning i ledande ställning.
• Erfarenhet av organisationsutveckling och av att driva förändringsarbete.
• Erfarenhet av tillsynsarbete.
Publiceringsdatum2010-08-20Övrig informationTillträde snarast. Tillsvidareanställning med tidsbegränsat chefsförordnande till 2011-06-30, vilket kan komma att permanentas. Provanställning om 6 månader tillämpas.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Ansök genom att trycka på knappen nedan. Betyg och övriga handlingar tas med vid en eventuell intervju.
Arbetstider och omfattningDag , Heltid , Tillsvidareanställning
Så ansöker duAnsökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Ansökan sker via företagets webbplats.
KontaktSofia Thylén, Facklig företrädare för SACO, 075-247 44 45
Jonas Nilsson, Facklig företrädare för Vårdförbund, 075-247 44 21
Maria Carneland, Facklig företrädare för ST, 075-2474502
FöretagSocialstyrelsen
AdressSocialstyrelsen
Rålambsvägen 3
10630 Stockholm
Jobbnummer 713799
Observera att sista ansökningsdag har passerat.