Informationssäkerhets- och ärendesamordnare
Länsstyrelsen Västra Götalands län / Datajobb / Ospecificerad arbetsort
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Ospecificerad arbetsort eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Länsstyrelsen Västra Götalands län i Ospecificerad arbetsort Länsstyrelsen är en drivande kraft i arbetet för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och en rad andra aktörer för att bidra till ett samhälle där människor, djur och natur har det bra, både idag och i framtiden. Vi ser till samhällsintresset som en helhet, gör väl sammanvägda bedömningar och säkerställer att regeringens beslut genomförs i länet. Vårt fokus är länets 1,6 miljoner invånare och 49 kommuner. Länsstyrelsen i Västra Götalands län är värdlän för den nationella och länsstyrelsegemensamma IT-enheten som ska bidra till de 21 länsstyrelsernas utveckling genom att erbjuda ett hållbart och effektivt
IT-stöd.
På Länsstyrelsen kan vi erbjuda dig:
• Intressanta, utmanande och omväxlande arbetsuppgifter.
• Arbetsuppgifter som har stor samhällsnytta.
• Yrkesstolthet.
• Möjlighet att lära nytt och utvecklas.
• Bra förmåner och villkor.
• God arbetsmiljö och gott kamratskap.
Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet som är fri från all diskriminering.
Publiceringsdatum2014-06-16ArbetsuppgifterVår dokumentcontroller går på föräldraledighet och vi söker nu en förstärkning inom staben som ska arbeta inom informationssäkerhet- och ärendehanteringsområdet. Vi söker dig som är intresserad av dokument- och ärendehanteringsfrågor i stort, men som på sikt vill inrikta dig mer mot rollen som informationssäkerhetssamordnare med personuppgiftsansvar på myndigheten.
Länsstyrelsen i Västra Götaland är värdlän för länsstyrelsernas gemensamma IT-enhet och behöver stärka upp sin kompetens inom området informationssäkerhet. Uppgiften som informationssäkerhetssamordnare innefattar att samordna Länsstyrelsens arbete med informationssäkerhet inom myndigheten och gentemot den gemensamma IT-enheten. Arbetet ska bedrivas i enlighet med Myndigheten för Samhällsskydd och beredskaps (MSB:s) föreskrifter och allmänna råd samt i enlighet med interna styrdokument.
Länsstyrelserna är inne i ett stort förändringsarbete när det gäller dokument- och ärendehantering. Målet är att utvecklas som modern myndighet med digital och effektiv ärendehantering. Det innefattar en komplett, digital och ensad ärendekedja med en sammanhållen process kring utveckling av e-förvaltning, e-tjänster, elektronisk dokumenthantering, digital långtidslagring samt e-arkivlösning. Du kommer att ha en viktig roll i denna utveckling framför allt under det närmaste året, för att därefter fokusera mer på arbetet som informationssäkerhetssamordnare och som myndighetens PuL-ombud, med personuppgiftsansvar enligt personuppgiftslagen (PUL).
I rollen som informationssäkerhets- och ärendesamordnare ingår att:
• samordna arbetet med informationssäkerhet inom myndigheten och med andra länsstyrelser
• kontinuerligt revidera styrdokumenten och se till att de följer standarden för LIS,
Ledningssystem för informationssäkerhet
• stödja systemansvariga vid genomförandet av systemsäkerhetsanalyser
• på sikt ta över rollen som myndighetens personuppgiftsombud
• delta i utvecklingsarbetet av elektronisk dokumenthantering, registrering och arkivering
• driva arbetet med kvalitetssäkring av myndighetens ärenden
• ta fram, sammanställa, kvalitetssäkra och analysera ärendestatistik
• utbilda och stötta handläggare och övrig personal inom dina kompetensområden
• tolka lagar och föreskrifter med anknytning till informationssäkerhet, hanteringen av
personuppgifter enligt personuppgiftslagen samt hanteringen av allmänna handlingar
Kvalifikationer• Du har för tjänsten relevant högskoleexamen eller motsvarande erfarenhet
• Du har kunskap om informationssäkerhet, IT-teknik, applikationer, nätverk och databaser och kan förstå både processer och tänkbara hot samt kommunicera med både användare och IT-personal
• Du har god kännedom om personuppgiftslagen (PUL)
• Du har god kännedom om dokument- och ärendehantering inom offentlig förvaltning och är väl förtrogen med lagar och föreskrifter inom området
Meriterande
• Du har mycket god kunskap eller erfarenhet av elektronisk dokument- och ärendehantering
• Du har kunskap eller erfarenhet av standardiseringsarbete
• Du har varit med och drivit förändringsarbete
• Du har goda kunskaper i Excel
Dina personliga egenskaper• Du är pedagogisk, strukturerad och initiativrik
• Du har ett positivt förhållningssätt till förändringar
• Du har intresse för samhällsfrågor
Eftersom arbetet innebär många kontakter både internt inom Länsstyrelsen och externt med andra länsstyrelser måste du ha lätt för att samarbeta och ge bra service.
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och särskilt vid den sociala kompetensen.
ÖVRIGT
Resor, främst inom länet, ingår i tjänsten. Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt använda oss av buss och tåg när vi reser.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Arbetstider och omfattningHeltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast, enligt överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-07-06
Ange följande referens när du ansöker: 112-21745-2014
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktLenny Lämber, Stabschef 010-224 48 23
Annika Berggren, Dokumentcontroller 0736 - 60 51 56
Facklig kontaktFackliga företrädare (SACO och ST) nås på 010-224 40 00
Thomas Gorin Weijmer SEKO
FöretagLänsstyrelsen Västra Götalands län
AdressLänsstyrelsen Västra Götalands län
Södra Hamngatan 3
40340 GÖTEBORG
KontorsadressSödra Hamngatan 3 40340 GÖTEBORG
Jobbnummer 1911522
Observera att sista ansökningsdag har passerat.