Incident manager till drift och förvaltning, Östersund

Statens Servicecenter / Datajobb / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Östersund, Strömsund, Sollefteå, Kramfors, Sundsvall eller i hela Sverige

Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Vi levererar administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön, HR och snart även inom e-arkivering. I dag är vi 450 medarbetare som finns i Eskilstuna, Gävle (HK), Göteborg, Lund, Norrköping, Stockholm och Östersund. Från och med den 1 januari 2019, när vi även driver de statliga lokala servicekontoren, kommer vi att vara 1 400 medarbetare. Servicekontoren välkomnar medborgare, nyanlända och företagare som behöver stöd med tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning. Du bidrar till vår entreprenörsanda och har stora möjligheter att påverka i en verksamhet som befinner sig i en spännande utveckling.

Statens servicecenters IT-avdelning ansvarar för att förvalta och utveckla myndighetens IT-miljö samt leverera högkvalitativa och flexibla IT-tjänster till verksamheten. Myndigheten nyttjar i hög grad externa leverantörer för drift och support av IT-infrastrukturen och applikationsportföljen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som incident manager är du processägare för incident management. Du kommer att ansvara för hantering och utveckling av processerna samt säkerställa att rutiner kommer på plats och följs inom myndigheten. Du säkerställer att incidenter inom myndigheten löses enligt krav i SLA och koordinerar möten med både interna och externa lösningsgrupperingar. Genom hela incidentprocessen står du för ledarskap, vägledning och koordinering med relevanta grupperingar och leverantörer.

I arbetsuppgifterna ingår att:

• Vidareutveckla incidentprocessen
• Koordinera och samordna resurser för att lösa "major incidents"
• Leda incident management forum
• Dokumentera, ta ägarskap för och hantera incidenter och problem
• Ta fram, analysera rapporter och trender för incidentprocessen
• Identifiera och vidta åtgärder för att minska antalet incidenter

Publiceringsdatum
2018-05-28

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Gymnasieutbildning
• Minst fem års arbetserfarenhet från IT-området
• Minst två års erfarenhet i rollen som incident manager, problem manager eller motsvarande
• Certifiering eller dokumenterad kunskap inom ITIL
• Dokumenterad erfarenhet av processförbättringsarbete

Dessutom är det meriterande om du har:

• Kunskap inom Change och Problem Management
• Erfarenhet från arbete inom offentlig sektor
• Erfarenhet om upphandling under lag om offentlig upphandling (LOU).

Vidare ska du ha följande förmågor:

• Att skapa god struktur och uppvisa god analytisk förmåga
• Att med stor drivkraft åstadkomma resultat i samverkan med olika intressenter
• Att uppvisa stor lyhördhet för verksamhetens behov
• Att inge förtroende internt såväl som externt genom en god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på svenska och att hantera många olika kontaktytor
• Att hantera frågeställningar inom både IT- och affärsverksamhet
• Att agera som problemlösare

Övrig information
• Anställningen är 100 % och tillsvidare
• Anställningen är placerad i Östersund
• Anställningen innebär en del resande
• Vi tillämpar sex månaders provanställning
• Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Välkommen med din ansökan senast den 5 august 2018.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Andreas Lötebo, Enhetschef andreas.lotebo@statenssc.se 010-4560340

Företag
Statens Servicecenter

Adress
Statens Servicecenter
FE15
83281 FRÖSÖN

Kontorsadress
Öneslingan 11, Frösö strand
Östersund

Jobbnummer
4170380

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: