Incident Manager, Stockholm
Pensionsmyndigheten / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm,
Botkyrka,
Gävle,
Gotland,
Söderhamn eller i
hela Sverige Vill du vara med och utveckla våra ITIL-processer? Brinner du för att sträva efter ständiga förbättringar? Vill du arbeta med trevliga och kompetenta kollegor på en ambitiös och framåtsträvande arbetsplats? I så fall kan rollen Incident Manager hos oss vara rätt nästa steg för dig.
Pensionsmyndigheten har ett antal processer som riktar sig emot tjänstehantering, så som Incident, Problem, Change, Release & Deployment, Service Request med flera. I dessa processer arbetar vi utifrån ramverket ITIL.
Just nu är vi inne i ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete och behöver förstärka vårt team med en Incident Manager. Rollen erbjuder många spännande uppdrag och möjlighet till förändring och förbättring inom vår IT-organisation.
Som en del av vår IT-avdelning är du en av våra 270 medarbetare fördelat på fyra enheter. Vi verkar i en organisation med många kompetenta och hjälpsamma kollegor med ett stort framåtdriv. Vi samarbetar gränsöverskridande med övriga interna avdelningar och stabsfunktioner. Vi sitter i ljusa och moderna lokaler i nära anslutning till Hornstulls tunnelbana på Södermalm i Stockholm.
Vår vision är att leverera Bäst IT för Sverige.
Pensionsmyndighetens IT-avdelning är en växande organisation där behovet av förbättrade strukturer och arbetssätt är viktigt. Vi behöver dig som vill ansvara för att vi löser våra IT-incidenter enligt de tider som våra SLA:er föreskriver och följer våra processer och rutiner i det arbetet.
I din roll kommer du huvudsakligen att arbeta operativt som incident manager, men du ska också agera som processledare inom Incident Management-processen. Du kommer att arbeta nära de personer som arbetar operativt med övriga processer samt med processledarna för de andra ITIL-processerna. I processledarrollen ingår att utveckla process och metod, kommunicera, implementera, dokumentera och utbilda inom processen. Hos oss blir du en viktig medspelare i ett kompetent processteam. Det är en omväxlande och dynamisk arbetsmiljö med engagerade medarbetare som fungerar som ditt närmsta stöd i det dagliga arbetet.
Publiceringsdatum2020-01-21Erfarenhet och utbildningVi ser att du har:
• Minst 3 års erfarenhet av att arbete i ITIL- processer
• Minst 2 års erfarenhet av IT-processledning
• Erfarenhet av arbete med processutveckling, baserat på ITIL
• Erfarenhet av att arbeta med olika typer av ärendehanteringssystem (ITSM)
• Goda kunskaper i MS Office-paketet
• Goda kunskaper i svenska, så väl i tal som i skrift
Det är meriterande om du har:
• Eftergymnasial utbildning inom IT
• Certifiering inom ITILv3 minst på Foundation-nivå
• Erfarenhet av att driva förändringsarbete i stora och komplexa organisationer
• Ytterligare certifieringar inom ITIL-området
• Erfarenhet av operativt tekniskt arbete
• Erfarenhet av processarbete och dokumentation utifrån myndighetskrav
• Kunskap inom agila arbetsmetoder
• Erfarenhet av att ha jobbat med projektledning
• Erfarenhet av att agera kravställare, gärna från verksamhetssidan
Dina egenskaperFör att lyckas i rollen ser vi att du är en företagsam och driven person som arbetar målmedvetet och får saker utförda på ett strukturerat sätt. Du ser till helheten och du har förmåga att agera på ett flexibelt och innovativt sätt inom ramen för ditt arbete. Du är också en kommunikativ person som stödjer dina kollegor på ett engagerat och pedagogiskt sätt. Vi vill också att du är säkerhetsmedveten och har erfarenhet av att jobba självständigt med stort eget ansvar för att driva ditt arbete framåt.
I urvalet kommer vi att lägga stor vikt på dina personliga egenskaper.
Övrig informationPensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 400 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.
Tjänsten är en tillsvidareanställning, vi tillämpar provanställning om 6 månader.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta: gruppchef Per Schölin, tel. 010-454 22 58.
Fackliga representanter:
Anna-Karin Åhrman Cortelius, Saco, tel. 010-454 21 41
Rikard Kinderås, ST, tel. 010-454 20 10
Varmt välkommen med din ansökan!
Urval och intervjuer sker löpande. Ange diarienummer PSL 2020-2 i din ansökan.
Nyfiken att läsa mer om IT på Pensionsmyndigheten? Kika gärna på:
www.pensionsmyndigheten.se/itjobb Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss alla samtal från säljare.
Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-02-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPensionsmyndigheten
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "dnr: PSL 2020-2".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)
Jobbnummer 5053825
Observera att sista ansökningsdag har passerat.