IMY rekryterar verksjurist

Integritetsskyddsmyndigheten / Juristjobb / Stockholm
2021-09-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "IMY rekryterar verksjurist" (publicerad 2023-03-02) ⬅️


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Integritetsskyddsmyndigheten i Stockholm

Vi är stolta över vår historia. 1973 var Sverige först i världen med en dataskyddsreglering och inrättade myndigheten Datainspektionen. Uppdraget var, då som nu, att värna skyddet av personuppgifter och medborgarnas integritet. Under 2018 förstärktes det rättsliga skyddet för den personliga integriteten genom EU:s dataskyddsförordning, GDPR. Den 1 januari 2021 bytte vi, efter regeringsbeslut, namn till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Namnbytet markerar ytterligare uppdraget att verka för att skydda medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle - tillsammans värnar vi den personliga integriteten.Vi rekryterar nu en verksjurist. Arbetet är omväxlande och innebär omfattande kontakter med hela myndigheten. Hos oss får du möjlighet att arbeta tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor inom ett utmanande och aktuellt rättsområde som påverkar alla medborgare i vårt samhälle.

Publiceringsdatum
2021-09-03

Dina arbetsuppgifter
Som verksjurist på IMY fungerar du som rättsligt stöd i olika verksjuridiska frågor som dyker upp på myndigheten. Du arbetar med förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, dataskydd, offentlig upphandling, arkivlagstiftning och annan myndighetsjuridik.

Du utgör stöd till rättschefen och deltar i implementerings- och kvalitetssäkrande uppgifter tillsammans med två andra verksjurister.

Du förväntas också bidra i myndighetens arbete med att utveckla rutiner och arbetssätt vilket innebär nära samarbete i olika projekt med övriga medarbetare på enheten och övriga organisationen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen eller jur.kand. och erfarenhet av arbete med juridiska frågor inom offentlig sektor, t.ex. från myndighet eller domstol. Du har erfarenhet av arbete med tillämpning av förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen.

Du har lätt för att uttrycka komplicerade juridiska frågeställningar på ett målgruppsanpassat, klart och tydligt sätt och du har utmärkta skriftliga och muntliga kunskaper i svenska och goda skriftliga och muntliga kunskaper i engelska.

Det är meriterande om du är notariemeriterad eller har annan motsvarande erfarenhet. Det är också meriterande om du har erfarenhet av tidigare arbete som verksjurist i statlig förvaltning eller som dataskyddsombud. Det är vidare meriterande om du har erfarenhet inom något av följande områden: dataskydd, informationssäkerhet, digitalisering, offentlig upphandling, arkivfrågor, tillsynsarbete, eller arbetsrätt inom det offentliga.

Dina personliga egenskaper
Som person är du serviceinriktad, utvecklingsorienterad och arbetar gärna tillsammans med dina kollegor för att nå de mål som definierats för verksamheten. Du har förmågan att snabbt sätta dig in i nya uppgifter med fokus på lösningar och resultat.

Du är noggrann, har ett strategiskt förhållningssätt och mycket god analytisk förmåga. Du tar ansvar för dina och gruppens resultat även under skiftande förutsättningar och har god förmåga att fatta kvalificerade beslut i en komplex arbetsvardag.

Du tar gärna initiativ till nya uppgifter och har förmåga att genomföra och driva projekt i mål, både självständigt och tillsammans med dina kollegor.

Du är stabil, prestigelös, uthållig och samarbetar lyhört och tillmötesgående både internt och externt. Som representant för myndigheten är du förtroendeingivande, tydlig och har förmågan att bygga tillitsfulla relationer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten
Du rapporterar till rättschefen som ingår i myndighetens ledningsgrupp.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll och säkerhetsskyddsintervju kommer att genomföras innan beslut om anställning av dessa befattningar kan fattas.

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. IMY tillämpar sex månaders provanställning. Du kommer att arbeta i våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm.

Frågor om tjänsten
För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna

• Rättschef David Törngren, 08-515 15 416,
• HR-administratör Evelina Spännar, 08-657 61 02 eller
• Facklig representant Salli Fanaei, 08- 657 61 45

Hur ansöker jag?
Sista dag för ansökan är den 3 oktober. Din ansökan registrerar du enligt anvisning på imy.se/om-oss/jobba-hos-oss/lediga-jobb/

Någon form av färdighetstest eller personlighetsanalys kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta på IMY:s hemsida under lediga jobb.

Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Varaktighet, arbetstid
Visstid augusti-december 2021 100%

Ersättning
Fast månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-10-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Integritetsskyddsmyndigheten

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Integritetsskyddsmyndigheten (org.nr 202100-0050)

Jobbnummer
5941394

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Integritetsskyddsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Integritetsskyddsmyndigheten: