HR-specialist till Statens servicecenter
Statens Servicecenter / Administratörsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Tierp eller i
hela Sverige Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
HR finns idag på huvudkontoret i Gävle och stödjer verksamheten över hela landet i bland annat rekrytering, kompetensutveckling, arbetsmiljö, rehabilitering, samt jämställdhet och likabehandling. Hela myndigheten är i stark tillväxt och utveckling och det gäller även HR. Vi har hela myndighetens bästa för ögonen när vi fokuserar på att utveckla och införa nya och befintliga processer och verktyg. Vi arbetar tillsammans, uppskattar våra olikheter och gör arbetet roligt. För oss är det viktigt att ta ansvar och våga utmana oss själva och verksamheten.
Vi har nu medarbetare som har utvecklats och gått vidare inom myndigheten och vi söker därför medarbetare till vår enhet och gemenskap.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du är ett konsultativt stöd inom HR till chefer där du agerar med ett coachande förhållningssätt. Vi delar upp verksamhetens chefer mellan våra HR-kontakter för att möjliggöra ett relationsskapande till cheferna där vi ger ett kvalitativ och hållbart HR-stöd. Denna tjänst innebär främst stöd till chefer inom division medborgarservice som finns spridda över landet.
Som HR-kontakt stärker du cheferna i arbetsgivarrollen inom områden som arbetsrätt, lagar och avtal, facklig samverkan och förhandling, lönebildning, arbetsmiljö och rehabilitering, omorganisation, individ- och gruppärenden, misskötsel, och utveckling.
Du arbetar proaktivt och identifierar områden där verksamheten är i behov av stöd. Du anpassar ditt agerande till situationen och gör goda avvägningar och prioriteringar. Du strukturerar arbetet inom ditt ansvarsområde och driver frågor tillsammans med verksamheten och kollegorna inom HR-avdelningen.
Eftersom myndigheten är under stark tillväxt finns det ständigt nya utvecklingsområden. Utöver din roll som HR-kontakt får du möjlighet att fördjupa dig inom något av våra arbetsområden där vi driver utveckling och införande av processer och verktyg. Det gäller främst arbetsmiljö och rehabilitering eller kompetensutveckling, medarbetarskap och ledarskap. Många gånger är inte vägen till lösning självklar, vilket gör att vi uppskattar din kreativa förmåga och ditt mod att testa lösningar som inte tidigare prövats på myndigheten.
Utöver ett spännande jobb i en växande organisation med möjlighet att göra skillnad, så får du jobba tillsammans med fantastiska kollegor som alltid stöttar och peppar varandra!
Publiceringsdatum2022-01-17KvalifikationerVi söker dig som har:
* Akademisk examen inom HR eller beteendevetenskap alternativ annan examen som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
* Arbetat brett med HR i minst fem år, där du har arbetat konsultativt i samarbete med chefer
* Goda kunskaper om svensk arbetsrätt
* Erfarenhet av facklig samverkan och förhandling
Vidare ska du ha följande förmågor:
* Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
* Att arbeta tillsammans med andra för att lösa en uppgift
* Att hitta nya angreppssätt
* Att agera aktivt för att hjälpa andra
* Att skapa struktur för ditt eget arbete
* Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
Dessutom är det meriterande om du har:
* Erfarenhet av att utveckla och upprätta processer och verktyg inom HR-området
* Arbetat brett med HR inom statlig verksamhet
* Ha fördjupad kunskap inom en eller flera delar av HR-området, såsom arbetsmiljö och rehabilitering eller kompetensutveckling, medarbetarskap och ledarskap
Övrig informationTjänsten är en tillsvidareanställning på 100%.
Tillträde snarast efter överenskommelse.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Tjänsten är placerad i Gävle eller Stockholm.
Resor kan förekomma i tjänsten. Dessa kan planeras och prioriteras för att främja en god arbetsmiljö men också för att värna om miljön.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 6 februari 2022. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för dina anställningar samt en kort beskrivning av dina arbetsuppgifter. Vi planerar att genomföra intervjuer v.7-8 och lämna anställningserbjudande v.10.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-02-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStatens Servicecenter
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453),
http://www.statenssc.se Kontakt Johanna Brunzell, Enhetschef (tillgänglig för frågor v.27)
010-456 00 91 Jobbnummer 6254806
Observera att sista ansökningsdag har passerat.