HR-specialist inom rekrytering

Statens Servicecenter / Administratörsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Tierp eller i hela Sverige

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

HR finns på huvudkontoret i Gävle och stödjer verksamheten över hela landet i bland annat rekrytering, kompetensutveckling, verksamhetsövergång, arbetsmiljö, och rehabilitering, samt jämställdhet och likabehandling. Hela myndigheten är i stark tillväxt och utveckling och det gäller även HR. Vi har hela myndighetens bästa för ögonen när vi fokuserar på att utveckla och införa både nya och befintliga processer och verktyg. För oss är det viktigt att ta ansvar och våga utmana oss själva och verksamheten.

På HR-avdelningen är vi idag cirka 20 medarbetare varav 5 st arbetar i vårt rekryteringsteam. Vi söker nu en kollega för att förstärka vårt rekryteringsteam. Som HR-specialist inom rekrytering är du ett kompetent stöd till organisationens chefer. Du bidrar som en del i vårt rekryteringsteam som tillsammans tillämpar vårt gemensamma arbetssätt. Rekryteringsteamet arbetar även tillsammans med övriga HR-specialister för att vidareutveckla vårt arbetssätt inom rekrytering och övriga HR-området. Vi arbetar tillsammans, uppskattar våra olikheter och har roligt.

Vi arbetar i nytt fint öppet kontorslandskap på huvudkontoret i centrala Gävle.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du arbetar tillsammans med rekryterande chefer i att utforma och publicera platsannonser, planera rekryteringsprocessen, göra urval samt ta fram anpassade intervju- och referensguider. Deltagande i intervjuer sker vid behov och i överenskommelse med chef. Arbetet sker i rekryteringsverktyget ReachMee och vi använder digitala kanaler för att nå kvalificerade kandidater.

Arbetet kan till viss del också innebära att delta på rekryteringsmässor och genomföra andra aktiviteter för att stärka vårt arbetsgivarvarumärke.

I din roll är det viktigt att vara serviceinriktad och flexibel då du hanterar flera processer parallellt med olika chefer. Vi är ett team som hjälper varandra och ser samtidigt till att ha roligt på vägen för att lyckas i våra uppdrag.

Publiceringsdatum
2022-04-04

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom HR eller personalvetenskap alternativt annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Arbetat minst ett av de senaste fem åren som rekryteringsstöd till chefer
• Erfarenhet av att genomföra alla delar av en rekryteringsprocess

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Ta ansvar för dina processer
• Skapa struktur i ditt arbete då du hanterar flera processer parallellt
• God kommunikation i svenska, i såväl tal som skrift, då du har daglig dialog med chefer
• Vara noggrann för att kvalitetssäkra processerna
• God samarbetsförmåga då du arbetar nära såväl chefer som kollegor

Dessutom är det meriterande om du har
• Erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering
• Erfarenhet av att ha genomfört hela rekryteringsprocesser vid statlig myndighet eller annan offentlig förvaltning

Övrig information
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Tillträde snarast efter överenskommelse.
Anställningen är placerad i Gävle.
Resor kan förekomma i tjänsten. Dessa kan planeras och prioriteras för att främja en god arbetsmiljö men också för att värna om miljön.

Välkommen med din ansökan innehållande personligt brev och CV senast den 24 april, 2022.
Vi planerar att hålla intervjuer 2-3 maj.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Statens Servicecenter

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Annika Andersson, Facklig kontaktperson ST
010-456 00 57

Jobbnummer
6505780

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: