HR-specialist
Upphandlingsmyndigheten / Administratörsjobb / Solna
2025-11-18
Visa alla administratörsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna,
Stockholm eller i
hela Sverige Vill du arbeta med HR-frågor på en myndighet med ett viktigt samhällsuppdrag?
Vi utökar nu verksamheten med en HR-specialist som vill vara med på vår förändringsresa i en växande myndighet. Vi söker dig som är trygg i din roll, trivs med att arbeta i team och vill bidra inom hela HR-området.
Dina arbetsuppgifter
Som HR-specialist arbetar du både operativt och strategiskt med frågor inom hela HR-området. Rollen är omväxlande och innebär bland annat att förbättra, utveckla och implementera våra HR-processer inom exempelvis rekrytering, rehabilitering och introduktion.
Du arbetar för att ge chefer och medarbetare de bästa förutsättningarna för att utvecklas och nå gemensamma mål. Du har ett nära samarbete med dina två HR-kollegor och ett tvärfunktionellt samarbete med andra roller inom organisationen. Under 2026 kommer vi att ha ett stort fokus på rekrytering av nya medarbetare. Därför blir rekryteringsstöd en viktig del av dina arbetsuppgifter. Vi från HR deltar också i samverkansarbete med fackliga parter och vi föredrar HR-frågor i myndighetens ledningsgrupp.
I det operativa arbetet ingår även administrativa uppgifter, till exempel att skriva anställningsbevis och viss justering och kontroll av löner i vårt lönesystem. Statens servicecenter hanterar i övrigt myndighetens löneutbetalningar.
Om avdelningen
Avdelningen för verksamhetsstöd ansvarar för myndighetens arbete med ekonomi, verksjuridik och dataskydd, arkiv och registratur, inköp, kontorsstöd och HR.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
• akademisk examen som personalvetare eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• flerårig och aktuell erfarenhet av strategiskt och operativt HR-arbete inom statlig verksamhet
• flerårig erfarenhet av konsultativt HR-stöd till chefer
• goda kunskaper inom arbetsrätt och gällande avtal inom statlig sektor
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift.
Meriterande
• erfarenhet av att ha stöttat chefer i förändrings- och utvecklingsarbete
• erfarenhet av arbete i lönesystemet Primula.
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen gillar du att samarbeta och har lätt för att skapa förtroende och goda relationer. Du är självgående och har god förmåga att driva HR-processer framåt. Du är flexibel och har förmåga att styra om arbetsuppgifter utifrån ändrade prioriteringar eller förändrade förutsättningar. Vi ser framför oss att du är inlyssnande och uthållig i ditt sätt att arbeta. Du bidrar med dina perspektiv och tänker nytt för att driva utvecklingen framåt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Om oss
Upphandlingsmyndigheten arbetar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraften för att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning.
Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 70 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt.
Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.
Anställning och ansökan
Vi söker en medarbetare för tillsvidareanställning och tillämpar sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid med förtroendearbetstid. Det finns möjlighet att i viss utsträckning arbeta på distans, utifrån samråd med chef. Tillträde utifrån överenskommelse.
Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Skicka in din ansökan senast den 9 december 2025. Du bifogar din CV där det tydligt framgår innehållet i dina arbetsuppgifter hos dina tidigare arbetsgivare. Du får även svara på ett antal urvalsfrågor där du beskriver din erfarenhet och kompetens inom det område som vi söker, i stället för att bifoga ett personligt brev. Vid bedömning av din ansökan kommer vi att utgå ifrån din CV och dina svar på urvalsfrågorna.
För mer information kontakta
Adina Gustafsson, HR-specialist 08-586 217 88 eller
Marie Nilsson, HR-specialist 08-586 217 87
Henrik Grönberg, Saco-S 08-586 317 16
Anna Larka, ST 08-586 217 38
Ersättning Individuell lönesättning.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Upphandlingsmyndigheten (org.nr 202100-6610)
Jobbnummer 9611190