Helpdeskmedarbetare

Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen / Supportteknikerjobb / Norrköping
2025-01-10


Visa alla supportteknikerjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen i Norrköping, Sundbyberg, Stockholm, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige

På Migrationsverket är vi cirka 6 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt!

IT-supportenheten söker nu handläggare till Helpdesk på Migrationsverket i Norrköping.

På IT-supportenheten arbetar 17 medarbetare varav 7 ingår i Helpdesk-teamet. Medarbetarna i teamet har olika bakgrunder och kompetenser och hjälps tillsammans åt att lösa inkommande ärenden gällande teknisk support. Vi är en del av Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen och tillsammans med personal på övriga enheter arbetar vi med en helhetssyn kring IT-drift och support. Vår primära arbetsuppgift är att ge verksamheten support i deras arbete. Tillsammans med andra enheter arbetar vi även aktivt med att förbättra Migrationsverkets IT-infrastruktur och IT-system. Som medarbetare på Migrationsverket kan du förvänta dig ett givande arbete i en dynamisk miljö som präglas av ett fokus på ständiga förbättringar, samarbete och respekt för människan. På Migrationsverket gör du skillnad och bidrar till samhällsnyttan, samtidigt som du får en trygg och stabil anställning.

Publiceringsdatum
2025-01-10

Dina arbetsuppgifter
I Helpdesk ger du i första hand support via telefon och mejl till Migrationsverkets medarbetare samt internationella kontakter avseende vår klientmiljö och våra IT-system. Du arbetar med daglig övervakning, felavhjälpning och felrapportering avseende system och vår IT-infrastruktur. I arbetet ingår att prioritera och lösa alternativt fördela inkomna supportärenden till andra grupperingar.

I tjänsten ingår kontakter med leverantörer angående exempelvis hårdvarusupport för klientutrustning samt övriga infrastrukturkomponenter. Du kommer även ge information via Intranätet samt delta i framtagande av dokumentation runt förändringar/nyheter och rutiner. Planering och genomförande av praktiskt installationsarbete och tekniska projekt/uppdrag ingår också i tjänsten, likväl som planering och genomförande av utbildningar.

Kvalifikationer
Inledningsvis ser vi att ditt samarbete med andra människor präglas av lyhördhet, en tydlig kommunikation och ett konstruktivt förhållningssätt. Vi ser också att du är lugn och tillmötesgående i kontakten med andra människor och känner ett genuint intresse för att hjälpa andra människor och gärna anstränger dig för att finna lösningar.

För att trivas i rollen behöver du ha en god analytisk förmåga och kunna bryta ner problem för att finna lösningar. Du behöver också ha förmågan att förmedla information på ett sätt som gör att blir lättbegripligt för mottagaren vilket förutsätter att du kan anpassa hur du förmedlar information utefter mottagarens förutsättningar.

Avslutningsvis ser vi att du som sökande har lätt för att självständigt strukturera ditt arbete - du tar ansvar och säkerställer att dina processer rör sig framåt. Då du arbetar mot många olika kontaktytor behöver du också ha lätt för att skifta perspektiv och förhållningssätt utifrån snabbt förändrande omständigheter och förutsättningar.

Du som söker har

- Du har en för befattningen relevant högskoleutbildning inom IT-området eller motsvarande kunskap förvärvad genom relevant arbetslivserfarenhet
- Du har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
- Då tjänsten kommer bli placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har

- Erfarenhet av felsökning inom hårdvara och mjukvara
- Minst 2 års erfarenhet av arbete inom Helpdesk/support
- Erfarenhet av att arbeta i en supportroll inom större organisationer
- Erfarenhet från Migrationsverkets verksamhet

Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras. Utifrån detta föreligger krav på svenskt medborgarskap. Anställningen förutsätter en godkänd säkerhetsprövning.

Upplysningar

Anställningsform: Tillsvidare med provanställning
Arbetstider: Schemalagd arbetstid måndag-fredag. Beredskap ingår
Löneform: Månadslön. Individuell lönesättning tillämpas.
Placering: Norrköping
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Frågor

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef. Kontaktuppgifter finns nedanför annonsen.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 31 januari 2025.

_________________________________________________________________________________________________________

Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.

Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.

Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan "Lediga jobb och intresseanmälan" på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html

För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.

Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta rekrytering@migrationsverket.se innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html

Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3.3.1-2025-278".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Migrationsverket (org.nr 202100-2163)

Arbetsplats
Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen

Kontakt
Helén Pettersson
010-2035449

Jobbnummer
9096275

Prenumerera på jobb från Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen: