Helpdesk-samordnare till Mölndals stad
Mölndals kommun / Datajobb / Mölndal
2025-07-04
Visa alla datajobb i Mölndal,
Göteborg,
Partille,
Härryda,
Kungsbacka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Mölndals kommun i Mölndal I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!
Mölndals stad har en centraliserad organisation för IT och digitalisering och som tillhör Stadsledningsförvaltningen. Avdelningen betecknas Digitaliserings- och IT-avdelningen. Avdelningen är uppdelad i två enheter, IT-drift och support samt Utveckling och förvaltning samt en stab för strategi, analys och uppföljning.
Den här tjänsten är placerad på enheten IT-drift och support, vilken har som uppdrag att ansvara för den dagliga driften och fokusera på kundnyttan samt att tillgodose stadens behov av ett väl fungerande och stabilt nätverk samt servermiljö. Enheten ansvarar också för att hjälpa stadens användare med god support och förse dem med den utrustning som krävs för att de ska kunna utföra sitt arbete.
Digitaliserings- och IT-avdelningen hanterar kontinuerligt en mängd ärenden som registreras, analyseras och prioriteras för att därefter bearbetas beroende på vad ärendet avser. Bland de större inflödena av ärenden finns beställningar av produkter, tjänster och funktioner jämte begäran om teknisk service och support.
Publiceringsdatum2025-07-04ArbetsuppgifterSom Helpdesk samordnare är du navet i vårt dagliga supportarbete. Du har ett helhetsansvar för att fördela resurser, samordna arbetet och säkerställa att teamet levererar enligt uppsatta mål. Du arbetar nära, både teamet och andra delar av organisationen.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
* Leda, coacha och motivera teammedlemmarna genom ett engagerat och stöttande ledarskap
* Fördela resurser för att säkerställa att inkommande ärenden hanteras effektivt
* Planera, organisera och följa upp teamets arbete samt rapportera resultat till närmaste chef
* Hantera eskalationer, incidenter och problemärenden
* Utveckla och förbättra processer, rutiner och verktyg för ökad servicekvalitet
* Identifiera förbättringsområden med hjälp av nyckeltal och genomföra förändringar
* Säkerställa kompetensutveckling genom utbildningar och workshops
* Kommunicera tydligt med både teamet och andra avdelningar
KvalifikationerVi söker dig som har fullgjord gymnasieutbildning samt påbyggnadsutbildning inom IT eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Du är en erfaren och motiverande person som vill ta ansvar för att leda, coacha och utveckla vårt supportteam. Hos oss får du en nyckelroll i att säkerställa högkvalitativ support till våra användare och samtidigt bidra till kontinuerlig förbättring och teamets framgång.
Vi vill att du har goda kunskaper och erfarenhet inom:
* Leda utan att vara chef, inom IT-Servicedesk eller IT-Helpdesk
* God kommunikativ förmåga både i tal och skrift
* Förmåga att strukturera, planera och prioritera
* Starkt servicefokus och problemlösningsförmåga
* Grundläggande kunskaper inom IT och IT-infrastruktur
* Erfarenhet av ärendehanteringssystem och förståelse för ITIL
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Hos oss får du möjlighet att växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd och göra skillnad. Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas, och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision. Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i annonsen.
Innan en eventuell anställning kommer vi att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-08-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C268424".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Mölndals kommun (org.nr 212000-1363)
Arbetsplats Mölndals stad, Digitaliserings- och IT-avdelningen
Kontakt Enhetschef
Alejandra Costa Santos Björkqvist
alejandra.costa-santos-bjorkqvist@molndal.se 031-315 25 55 Jobbnummer 9417582