Helpdesk - 1:st line support till Rättsmedicinalverket
Adecco Sweden AB / Supportteknikerjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla supportteknikerjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Adecco Sweden AB i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Publiceringsdatum2025-11-27Om tjänstenSom 1: line-support kommer du att hantera IT-supportärenden och är användarens kontakt med IT-organisationen. Syftet med ServiceDesk är att sköta 1:st line- IT-supportärenden omfattande tjänsteförfrågningar och incidenter. Detta omfattar bland annat att omhänderta behov från användare, lösa dessa och eskalera komplicerade ärenden vidare.
Målet med ServiceDesk är att användare känner sig omhändertagna, får hjälp snabbt och att ServiceDesk anstränger sig för att lösa dennes problem. För att lyckas väl i rollen behöver du vara serviceinriktad och trivas med att vara behjälplig.
Arbetsuppgifterna omfattar bland annat:
• Beställningar; nya upplägg/avslut eller förändring av konton, behörigheter, mail-grupper med mera.
• Användarnära utrustning; hjälp med upplägg av skrivare, konfigurera kameror och ljud enheter till Skype, sätta upp mail i telefoner, kort för inloggning med mera.
• CITRIX; hantera fel kring åtkomst till publicerad applikation, felmeddelande etc. MS OFFICE. Fel, problem och råd kring daglig användning av Officeapplikationer inklusive Sharepoint, Skype eller andra kommunikationskanaler.
• Infrastruktur; Övervakning, prestandaproblem men ej applikationsspecifika fel. Här handlar det framför allt att övervaka och eskalera. RMV bedriver ett intensivt arbete med att byta ut stora delar av infrastrukturen och föra in nya funktioner och en leverantör av ServiceDesk ska införa kompetens om nya funktioner succesivt. Portalen och övriga applikationer Verksamhetens ärendehanteringssystem. Hantera enklare fel och att eskalera problem och förändringsbegäran. Hantera incidenter och eskalera problem och förändringsbegäran.
Servicedesken hanterar cirka 400 ärenden per månad, varav ungefär 20 % (cirka 80 ärenden) eskaleras till RMV:s IT-enhet. Eskalation sker när konsult inte kan lösa ärendet eller när incidenter bedöms som allvarliga, särskilt inom infrastruktur eller applikationer. Servicedesken samarbetar med en Incident Manager, medan RMV:s IT-enhet ansvarar för hantering av allvarligare incidenter, problem och förändringar i miljön.
RMV har cirka 650 användare fördelade på 9 verksamhetsställen och miljön är huvudsakligen Microsoft-baserad med bärbara Windows 11-klienter och viss användning av Citrix. Infrastruktur och klienthantering sker bland annat via AD, SCCM och GPO. Skype används idag som intern samarbetsplattform, men en ersättare utvärderas. RMV har även specialutvecklade verksamhetsapplikationer som kräver stöd för inloggning och behörigheter.
Miljön är till största delen on-premise i ett eget datacenter med både fysiska och virtuella servrar. Office-paketet och Exchange/Outlook används för kontorsstöd och e-post. Ärendehanteringen sker via Jira Service Desk.
Krav för tjänsten:
• Gymnasium eller likvärdig utbildning
• Minst sex (6) månaders arbetslivserfarenhet inom yrkeskategorin
• Goda kunskaper om datorer, kringutrustning, operativsystem, nätverk, kommunikation samt informationssäkerhet
• Grundkunskaper i MS Office eller likvärdigt
• Kunskaper om ärendehanteringssystem (exempelvis Easit BPS eller Artologik Helpdesk)
• Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift.
Utöver detta ska konsulter ha erfarenhet och kompetens inom:
• Windows klienter
• Office inklusive Skype, Teams, Exchange/Outlook och Sharepoint
• Jira Servicedesk eller liknande ärendehanteringssystem
• Skrivare
• Mobiltelefoner och användarnära hårdvara
• Active Directory
• Citrix användarmiljö
Uppdragsperiod och omfattning:
Konsultuppdraget planeras att starta 2026-01-07. Uppdraget beräknas till 40 timmer per vecka men kan komma att förändras under uppdragstiden.
ServiceDesk har öppettider: Vardagar 07.00 - 17.00. Passen är förlagda med arbetspass om ca 40 timmar per vecka, vanligtvis med start kl 07.00 eller 08.00. Arbetet ska utföras i leverantörens lokaler i centrala Stockholm med viss möjlighet till distansarbete.
Myndigheten bedriver säkerhetsklassad verksamhet vilket innebär att en Konsult kommer att genomgå registerkontroll av säkerhetsskäl innan uppdrag kan påbörjas
För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver ditt CV vara på svenska samt med en tydlig redogörelse för att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad.
Meriterande för tjänsten:
• Kunskap inom Windows servermiljö
• Tidigare arbetslivserfarenhet av liknande uppgifter inom myndigheter eller större organisationer
Urval sker löpande med sista ansökningsdag är 2025-12-10
Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Anki Arnquist via Adecco 's växel 010 - 173 73 00 eller e-post:
anki.arnquist@adecco.seHar du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via
info@adecco.seVälkommen med din ansökan!
Ersättning Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Adecco Sweden AB (org.nr 556447-2677),
https://www.adecco.com/sv-se Kontakt National Recruiter
Anki Arnquist
Anki.Arnquist@adecco.se Jobbnummer 9619072
Observera att sista ansökningsdag har passerat.