Handledare, ensamkommande barn och unga
Örebro kommun / Vårdarjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla vårdarjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro,
Kumla,
Nora,
Ljusnarsberg eller i
hela Sverige Ref. nr: Sv 231/2015
Vill du vara med och fortsätta att utveckla Örebro kommuns mottagande av ensamkommande barn och unga?
Många människor flyr sina hemländer och Örebro kommun tar ett stort ansvar för de ensamkommande barn och unga som reser in i Sverige utan vårdnadshavare och som söker asyl. Vår verksamhet har utvidgats snabbt, och måste kontinuerligt anpassas efter händelser som sker i världen. Migrationsverkets nya prognoser för hur många ensamkommande barn och unga som väntas komma till Sverige gör att Örebro kommun kommer att utöka verksamheten.
Publiceringsdatum2015-11-10Dina arbetsuppgifterVi söker nu handledare som vill arbeta dag-, kväll- och helg men också vaken natt på boenden för ensamkommande barn och unga. Ditt uppdrag är att stödja ungdomarna till en trygg start i Sverige samt skapa en känsla av sammanhang och struktur. Du ingår i ett arbetslag där förmågan att samarbeta är en förutsättning för att utföra arbetet professionellt men du måste även kunna fatta snabba beslut på egen hand. Arbetet är flexibelt och passar dig som trivs att arbeta i en ungdomsmiljö.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Att delge ungdomarna färdigheter och kunskaper som behövs i det svenska samhället.
• Att medverka i pedagogisk verksamhet, fritidssysselsättning och att tillsammans med ungdomarna utföra praktiskt arbete på boenden.
• Att stödja ungdomarna och vara behjälplig i i olika myndighetskontakter samt samverka med t ex god man och skola.
• Att utöva mentorskap
• Dokumentera i verksamhetssystem och vid möten.
Kompetenser• Eftergymnasial utbildning om minst två år med inriktning mot socialt arbete, pedagogik eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig
• Erfarenhet av arbete med barn och unga
• Dokumentationsvana och god kännedom om officepaketet
• B-körkort
Du behöver vara lugn och trygg i din yrkesroll och vara bra på att samarbeta i team men även beredd att ta eget ansvar och arbata självständig. Självklart är du genuint intresserad av att arbeta med människor från andra kulturer. Vi förutsätter att du delar Socialförvaltningens värdegrund och människosyn. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• MI-utbildning
• BBIC-utbildning
• Pro Capita-utbildning
• Erfarenhet av att arbeta med ensamkommande barn och unga
• Språkkunskaper i dari, persiska, somaliska, tigrinja eller arabiska
Anställningens omfattning
Anställningsform: Allmän visstidsanställning, vikariat och tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast enligt ö.k
Antal platser: Flera, utifrån behov
För arbete med barn ska du visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Facklig information
SACO: Ove Carlsson, tel: 019-21 40 79
Vision: Jan Andersson, tel: 019-21 12 02
Så ansöker duÖrebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är 2015-11-30 men intervjuer kommer att ske löpande så skicka in din ansökan redan idag.
Välkommen med din ansökan!
Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-11-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktChristina Lundin, Enhetschef 019-21 36 46
Ulrika Lundkvist, enhetschef 019-21 48 48
FöretagÖrebro Kommun
AdressÖrebro Kommun
Box 300 61
70135 Örebro
KontorsadressBox 300 61
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2520696
Observera att sista ansökningsdag har passerat.