Handläggare till Rättsenheten, Region Väst

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Göteborg
2020-02-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare till Rättsenheten, Region Väst" (publicerad 2020-09-28) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Göteborg, Halmstad, Jönköping, Skövde, Eksjö eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2020-02-07

Arbetsuppgifter
Som förvaltningsrättshandläggare kommer du bland annat arbeta med att handlägga ärenden med stöd av ordningslagen. Ärendena rör exempelvis tillstånd för att genomföra allmänna sammankomster, offentliga tillställningar samt att använda offentlig plats för exempelvis uteserveringar. Arbetsuppgifterna består till stor del av att inhämta yttranden, både internt och externt, för att sedan pröva ärendet och författa beslut där du antingen själv är beslutsfattare eller där beslutet ska föredras för beslutsfattare.

I denna roll kommer du även att vid behov vara behjälplig med handläggning av ansökningar om förordnanden som ordningsvakt eller andra typer av säkerhetspersonal. Arbetsuppgifterna består då i huvudsak av att bedöma sökandens lämplighet samt att författa beslut. I rollen ingår även att arbeta med handläggning av bestridanden av parkeringsanmärkningar samt handläggning av ärenden som rör tillstånd att inneha vapen, bedöma om vapentillstånd ska återkallas eller hur vapen från ett dödsbo ska hanteras. Du utreder dessa ärenden samt fattar beslut alternativt föredrar ärendet för beslutsfattare.

Kontakter med allmänhet, kommuner etc ingår som en naturlig del i arbetet. All handläggning sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem.


Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• Har 3-årig gymnasieexamen, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• Har erfarenhet av att i närtid, dock max två år tillbaka i tiden, utreda, handlägga och fatta beslut i ärenden inom offentlig verksamhet
• Behärskar svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av att söka i lagtext och göra juridiska bedömningar
• Kunskaper inom relevant lagstiftning, exempelvis ordningslagen, Lagen om ordningsvakter samt vapenlagen
• Erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystem
• Eftergymnasial utbildning inom förvaltningsrätt

Dina personliga egenskaper
För att passar i rollen så behöver du vara självgående, ansvarskännande samt ha en god förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Du som person är engagerad, har vilja att lära dig ny lagstiftning och trivs med att ha många kontakter och ge god service. Likaså har du god kommunikations- och samarbetsförmåga och bidrar till ett gott klimat i din arbetsgrupp. Eftersom arbetsuppgifterna är varierande förutsätter det att du är flexibel och trivs med att stundtals högt tempo.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader för personer som inte redan är anställda inom Polismyndigheten
Arbetsort: Göteborg
Funktion: Handläggare, Rättsavdelningen, Rättsenhet Väst, Förvaltningsrätt Väst

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 23 februari 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid, flextid tillämpas Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast och enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-02-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C35360/2020".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Jobbnummer
5085656

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: