Handläggare till överförmyndarkontoret

Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Eskilstuna
2022-03-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare till överförmyndarkontoret" (publicerad 2022-12-19) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen i Eskilstuna

Drivs du av att arbeta med samhällsviktiga funktioner, utreda ärenden och samverka med andra? Har du en utbildningsbakgrund på högskolenivå inom juridik, socialt arbete eller ekonomi och vill ingå i en större organisation i ett team där utveckling, förnyelse och nytänkande är centrala delar av arbetet? Då är vi en matchning! Välkommen att söka arbete hos oss!

Eskilstuna och Strängnäs kommun har en gemensam Överförmyndarnämnd och ett gemensamt överförmyndarkontor med placering i Eskilstuna. Vi har ett tillsynsansvar över förmynderskap, godmanskap och förvaltarskap och ger tillstånd till olika rättshandlingar och andra åtgärder med stöd av lagstiftning. Vi finns till för att förhindra att barn eller vuxna som inte själva kan tillvarata sin rätt, missgynnas ekonomiskt och rättsligt. I kontorets uppdrag ingår också att rekrytera nya gode män/förvaltare.

Vi är ett mångkulturellt team om åtta handläggare, en administratör, en teamledare och en avdelningschef med god stämning i gruppen. Vi gillar att jobba med varandra och att utvecklas som en grupp. Du hittar oss centralt placerad i Eskilstuna, endast fem minuter från buss- och tågstation.


Publiceringsdatum
2022-03-02

Arbetsuppgifter
Som handläggare på överförmyndarkontoret utövar du tillsyn över ställföreträdare, det vill säga förmyndare, gode män och förvaltare. Rollen är mångsidig och du har chans att utmanas och utvecklas inom det juridiska området. I rollen ingår samverkan både inom och utanför våra kommuner samt kontakter med myndigheter, tingsrätten, sjukvården, banker och försäkringsbolag - du skapar många kontakter i arbetet. Du handlägger ärenden som ingår i verksamhetsområdet, skriver utredningar samt ansökningar och yttranden till domstol. Tjänsten innebär även att granska de redovisningshandlingar som våra ställföreträdare lämnar in, för att säkerställa att huvudmannen (personen som är i behov av god man eller förvaltare) får sina rättigheter tillgodosedda och att deras ekonomi förvaltats på ett korrekt sätt.

En viktig del i din roll kommer att vara arbetet med att rekrytera ställföreträdare. I det ingår att aktivt driva rekryteringsarbetet och ta kontakt med blivande och nuvarande ställföreträdare för att matcha dem mot uppdrag. Vi befinner oss även i sammanhang som till exempel mässor där vi marknadsför uppdraget.

Din tjänst kommer till stor del innebära att hitta och analysera information, kopplat till juridiska frågor. Som stöd har du dina kollegor - här kommer du till en grupp med positiv stämning och som verkligen gillar sitt jobb! Arbetstiderna är 8-17 med möjlighet till flextid.


Kvalifikationer
Vi söker dig som uppfyller följande:
• Examen från högskola/universitet inom juridik, socialt arbete eller ekonomi.
• Erfarenhet av att ha arbetat i en lagreglerad verksamhet där tolkning av både lag och praxis har ingått i din tjänst, med en vana att analysera, utreda och fatta beslut.
• Vana att arbeta i Officepaketet och använda IT som stöd i arbetet.
• Kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har något av följande:
• Erfarenhet som handläggare på överförmyndarkontor.
• Högskoleutbildning inom juridik.
• Erfarenhet av att utföra ekonomiskt granskningsarbete.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som har betydelse för vår organisations framgång. Vi söker dig som är strukturerad, noggrann och lyhörd. Du har lätt för att skapa öppna och förtroendefulla relationer med såväl ställföreträdare som med kollegor och olika samhällsaktörer. Du tycker om att vara problemlösare och att finna information på egen hand. Du är också analytisk, kvalitetsmedveten och vill påverka arbetssätt och beslutsprocesser. Vidare är du en god kommunikatör och har ett prestigelöst förhållningssätt och kan både ge och ta konstruktiv feedback.

Hoppas vi har väckt ditt intresse. Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "7224".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Eskilstuna kommun (org.nr 212000-0357)

Arbetsplats
Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Rekryteringskonsult
Malin Sjöbacka
malin.sjobacka@eskilstuna.se
016-710 31 48

Jobbnummer
6397523

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun, Socialförvaltningen: