Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum
Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
2024-12-20
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg,
Härryda,
Tjörn,
Alingsås,
Orust eller i
hela Sverige Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag.
Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser.
Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.
Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss!
Publiceringsdatum2024-12-20ArbetsuppgifterVi söker nu en handläggare för statlig ersättning i Socialförvaltningen centrum för ett vikariat á 6 månader, med chans till förlängning.
Statlig ersättnings uppdrag är att handlägga, administrera och bevaka Göteborgs Stads rätt till statlig ersättning för mottagna, asyl- och tillståndssökande flyktingar och andra skyddsbehövande. Uppdraget innehåller handläggning av ansökningsprocessen, stöd och service till staden, presentera statistik, kommunikation med Migrationsverket och att företräda staden i besvärsärenden.
Att arbeta som handläggare på Statlig ersättning är ett brett och mångbottnat uppdrag. Rollen innehåller handläggning, administration och kommunikation med våra kunder. Statlig ersättning befinner sig i en utvecklingsprocess där uppdraget och våra interna roller kan komma att förändras över tid. Tillsammans arbetar vi utifrån innovation och kreativitet. Vi utgår ifrån användardriven innovation i mötet med våra kunder.
Som handläggare ansvarar du för handläggning och administration av stadens återsökning av statsbidrag för flyktingmottagande. Du informerar staden på ett pedagogiskt sätt och stöttar förvaltningarna så att de får fram rätt underlag för aktuell ansökan. Ansökan sänds till Migrationsverket och handläggaren bevakar ärendet där. Det kan innebära kompletteringar men även överklagan av beslut till Förvaltningsrätten. Handläggaren förväntas kunna analysera resultaten för enskild förvaltning men även för staden som helhet. För att utföra ett gott handläggningsarbete krävs förståelse och hänsyn till enhetens ekonomiprocess. Under 2024 hanterade Statlig ersättning över 200 miljoner kronor för stadens räkning.
Att arbeta som handläggare innebär att du på ett självständigt och noggrant sätt planerar dina arbetsuppgifter så att de blir väl utförda inom befintlig tidsram. För att lyckas med detta krävs ett nära samarbete med kollegor och en välfungerande kommunikation med stadens förvaltningar. Förutsättningarna för vårt arbete kan ibland skifta snabbt och då ställs stora krav på flexibilitet och prestigelöshet så att vi tillsammans kan göra ett gott arbete.
Hos oss värnar vi om vår gemensamma arbetsmiljö och du kommer vara en viktig del av det fortsatta arbetet. Vi söker därför dig som är en aktiv gruppmedlem och som uppskattar att själv utvecklas tillsammans med kollegor.
Enheten ingår i avdelningen Ekonomi.
KvalifikationerVi söker dig som har en högskoleexamen inom ekonomi, offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Mycket goda kunskaper i Office-paketet, framförallt Excel ser vi också som ett krav för tjänsten.
Om du har kunskaper i projektplaneringsverktyget Antura och tidigare erfarenhet av diarieföring ser vi det som meriterande.
Du behöver ha en god förmåga att kommunicera på ett professionellt sätt i mötet med våra kunder i såväl tal som skrift.
Du planerar, prioriterar och följer upp ditt arbete på ett självständigt och effektivt sätt. Du har en god administrativ förmåga och ditt arbete genomsyras av noggrannhet.
Du har en välutvecklad analytisk förmåga och ser lätt orsakssamband.
Du är även trevlig och hjälpsam mot andra människor, och du visar respekt för alla du träffar på jobbet. Du är inbjudande och positiv.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-01-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C226975".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)
Arbetsplats Göteborgs Stad , Socialförvaltningen Centrum
Kontakt Enhetschef administrativ enhet
Carin Kronvall Hedén
Jobbnummer 9076576