Handläggare för processen förskola- och fritidshemsavgifter

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
2025-05-09


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.

Välkommen till oss

Vill du ha ett meningsfullt jobb där varje dag gör skillnad? Vi söker dig som vill arbeta med avgiftshantering inom förskola och fritids - med kunden i fokus och möjligheten att göra verklig nytta!

Serviceförvaltningen ekonomi är en intäktsfinansierad verksamhet.

Våra kunder är stadens förvaltningar och bolag och våra uppdrag är reglerade i serviceavtal. Verksamheten består av cirka 95 medarbetare som arbetar inom leverantörsreskontra, kundreskontra, kassa-bank, redovisning och hyres- och avgiftsadministration. Vi har stort fokus på våra kunder och vi arbetar processinriktat med att hantera våra stora volymer och flöden varje dag. Vår arbetsplats ligger vid tunnel- och tvärbanestationen Globen.

Vi erbjuder

Vi erbjuder dig en intressant och varierande tjänst där du får arbeta med viktiga frågor i en organisation som värdesätter både din insats och ditt välmående. Hos oss får du:

Flexibel arbetstid
Möjlighet till semesterväxling
Förmånlig tjänstepension
Friskvårdsersättning
Möjlighet till hemarbete

Läs mer om Stockholms stads förmåner HÄR

Din roll

I rollen som handläggare för förskole- och fritidshemsavgifter blir du en nyckelperson i avgiftshanteringsprocessen - med inslag av kundreskontra. Du har daglig kontakt med både räkningsmottagare och personal inom skola och förskola.

Du arbetar i systemen BER (Stockholm stads barn- och elevregister), Agresso (för kundreskontrakontroller) samt Artvise (ärendehantering). Du och dina kollegor ansvarar för att säkerställa korrekt hantering av inkomstuppgifter, registrera dessa och följa upp betalningar. Vid behov informerar du förvaltningarna om betalningsstatus.

En viktig del av ditt arbete sker i telefonisystemet ACE, där du ger service till både medborgare och verksamheter genom att svara på frågor, göra bedömningar och ge vägledning. Tillsammans med teamet förbättrar du servicen och bidrar aktivt till verksamhetens utveckling.

Din kompetens och erfarenhet

För att lyckas hos oss och trivas i rollen ser vi att du har:

eftergymnasial utbildning med inriktning ekonomi/administration eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
flerårig och aktuell erfarenhet av självständigt arbete på handläggarnivå
goda IT-kunskaper och ett tekniskt intresse samt förståelse för system och processer
god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska och engelska
erfarenhet av att ha arbetat i verksamhetssystemet BER
erfarenhet av att ha arbetat i ärendehanteringssystemet Artvise

Det är meriterande om du har

arbetat med liknande arbetsuppgifter som beskrivits
erfarenhet av att ha arbeta i ekonomisystemet Agresso
erfarenhet av att ha arbetat med liknande arbetsuppgifter inom större organisation eller företag

För att lyckas i rollen har du förmågan att självständigt driva ditt arbete framåt med kunden i fokus. Du har lätt för att ta till dig skriftliga anvisningar, regelverk och att hantera ärenden utifrån dessa. För att trivas hos oss är det viktigt att du är serviceinriktad och har ett flexibelt förhållningssätt. Då vi har många kontaktytor är det viktigt att du har hög servicekänsla, lätt för att samarbeta och är lösningsorienterad.

I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid ovan nämnda kompetenser, personlig lämplighet och engagemang för tjänsten.

Publiceringsdatum
2025-05-09

Övrig information
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Serviceförvaltningen är en av stadens fackförvaltningar och har i uppdrag att svara för de administrativa uppgifter som är samordnade i staden. Det handlar framförallt om löneadministration, ekonomiadministration, stadsövergripande upphandlingsfrågor, kontaktcenterverksamhet samt interna konsulter som tillhandahåller stöd inom digitalisering, it & telefoni, rekrytering, samt, fastighets- och lokalfrågor. Vi har cirka 370 medarbetare och sitter i Globenområdet. Vår värdegrund sammanfattas i ordet KÖRA som står för: Kompetens - Öppenhet - Respekt - Ansvar.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/2721".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad, Serviceförvaltningen, Ekonomi, Enhet Hyra avgift

Kontakt
Tülin Ulug
tulin.ulug@stockholm.se
08-50811450

Jobbnummer
9331211

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: