Handläggare
Ekobrottsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
2025-03-03
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Ekobrottsmyndigheten i Stockholm,
Uppsala,
Örebro,
Linköping,
Sundsvall eller i
hela Sverige Ekobrottsmyndigheten förebygger, upptäcker, avbryter, utreder och lagför ekonomiska brott. Våra 800 medarbetare har olika kompetenser och yrkesroller, såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister, som alla arbetar tillsammans mot ekobrott. Det är vår unika styrka.
Vill du bli en av oss och delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Vi söker nu dig som vill arbeta som handläggare vid Ekobrottskansliet i Stockholm. Hos oss får du möjlighet att tillsammans med engagerade och kvalificerade kollegor vara med och bidra till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet, samtidigt som du får goda möjligheter till egen utveckling.
Arbetsplats Ekobrottskansliet bedriver den polisiära verksamheten vid Ekobrottsmyndigheten i form av utredning, spaning, hemliga tvångsmedel och underrättelseverksamhet. Verksamheten leds och bedrivs på sex olika orter, i Malmö, Göteborg, Linköping, Stockholm, Uppsala och Umeå. I Stockholm finns ett enhetskansli som stödjer verksamheten och det är där du kommer att jobba. Idag är vi 12 medarbetare med olika befattningar som bl.a. analytiker, verksamhetsutvecklare och handläggare på enhetskansliet. Vi söker nu en ny kollega med anledning att förstärka gruppen och förbättra ärendehanteringsflödet.
Arbetsuppgifter Som handläggare på kansliet arbetar du i en roll som generalist och med varierade arbetsuppgifter. Du kommer att få möjlighet att ta ett enhetsövergripande ansvar avseende olika projekt utifrån verksamhetens behov, din kompetens, erfarenhet och intresse. För de projekt och frågor du är ansvarig kommer du också bistå ledningsgruppen på Ekobrottskansliet med att föredra utveckling och resultat. För att trivas i rollen ser vi hellre att du har en längre arbetslivserfarenhet än är i början av din karriär, då arbetsuppgifterna kräver självständighet och erfarenhet.
Arbetet som handläggare innefattar bland annat att:
hantera remisser, skrivelser och beredningsunderlag
samverka och samordna aktuella ärenden
i förekommande fall vara projektansvarig samt leda arbetsgrupper för tidsbegränsade uppdrag
i förekommande fall hantera riskbedömningar
samordna ekobrottskansliet verksamhetsuppföljning och egenkontroller.
Det är en ny roll på Ekobrottskansliet och därför kommer du att vara delaktig i att arbetsuppgifterna förändras och utvecklas inom ramen för anställningen.
Krav Vi söker dig som har
akademisk examen med inriktning mot statsvetenskap, ekonomi eller juridik, alternativt annan utbildning tillsammans med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
aktuell och flera års erfarenhet av handläggning inom statlig myndighet med myndighetsövergripande processer för ledning, styrning och uppföljning
god förmåga och aktuell erfarenhet av att arbeta i MS Office
mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du utöver ovan även har
erfarenhet av att samordna myndighetsgemensamma processer och frågor
erfarenhet av verksamhetsuppföljning inom rättsväsendet
erfarenhet av utvecklingsarbete
erfarenhet som projektledare.
Personliga egenskaper När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som är driven och självgående i arbetet. Du är strukturerad och trivs med att samordna både ditt eget och andras arbete mot uppsatta mål. Kan analysera och bryta ned komplexa frågor till mindre delar, se sammanhang och prioritera. Vi förutsätter att du har lätt för att samarbeta med andra, drivs av att utveckla och förbättra arbetssätt och kan bygga nätverk. Du är pedagogisk i din kommunikation såväl muntligen som skriftligen.
För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen.
Kontaktpersoner Vid frågor om rollen är du välkommen att kontakta kanslichef Emelie Lindvall, tfn. 070-221 49 30.
Fackliga företrädare för Saco-S är Henrik Lundin, tfn 010-562 91 72, för ST Karin Hallström Norberg, 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.
Information om anställningen Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning
Arbetsort: Stockholm
Tillträdesdatum: Snarast, enligt överenskommelse
Lön: individuell lönesättning tillämpas
På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 17 mars 2025. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen Ekobrottsmyndigheten, HR-enheten, 10422 Stockholm.
Är du redan registrerad som användare i Easycruit kan du logga in här för att söka tjänsten.
Varmt välkommen med din ansökan!
Ersättning Individuell lönesättning tillämpas
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Ekobrottsmyndigheten (org.nr 202100-4979),
http://www.ekobrottsmyndigheten.se Jobbnummer 9196188