Handläggare -överförmyndarnämnden
Falkenbergs kommun, Kanslienhet / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Falkenberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Falkenberg,
Varberg,
Halmstad,
Laholm,
Båstad eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Falkenbergs kommun, Kanslienhet i Falkenberg Vill du jobba på en plats med optimism och framåtanda? Där saker och ting händer och där du som medarbetare kan trivas och utvecklas? Då är Falkenbergs kommun något för dig.
Falkenberg är en stad på attraktiva västkusten som befinner sig i ständig utveckling. Vi bygger nya bostadsområden, utvecklar våra verksamheter och fler och fler väljer att flytta hit. Det finns också goda möjligheter att pendla till Falkenberg.
Att vara anställd hos oss innebär många möjligheter med chans att kunna växa och utvecklas oberoende av yrkesval. Vi vill skapa en hållbar framtid för vår miljö, våra medarbetare, för våra barn, ungdomar och gamla.
Vi tycker att Falkenbergs kommun som arbetsplats blir bättre av mångfald och söker därför människor med olika bakgrund och erfarenhet.
Överförmyndarnämnden är en tillsynsmyndighet. Dess primära uppgift är att utifrån föräldrabalken utöva tillsyn i överförmyndarfrågor och att tillgodose behovet av gode män och förvaltare i kommunen. Gode män och förvaltare har att bistå personer som p.g.a. ålder, sjukdom eller funktionshinder inte själva klarar av att hantera sin dagliga situation. Tillsynen innefattar även förmynderskapsärenden enligt förmynderskapsförordningen.
Överförmyndarexpeditionen tillhör kommunledningskontoret och arbetar för överförmyndarnämnden som har det politiska ansvaret för verksamheten. Överförmyndarexpeditionen sätter värde på att ge god service till och vara tillgängliga för medborgarna. På kontoret arbetar idag två handläggare. Kontoret är förlagt till lättillgängliga lokaler i centrala Falkenberg, men möjligheterna utreds till ett framtida samarbete om överförmyndarverksamheten med Varbergs kommun.
Vill du vara med och utveckla vår verksamhet?
Publiceringsdatum2012-08-25ArbetsuppgifterDu kommer bl.a. att ha förekommande administrativa uppgifter på överförmyndarexpeditionen där du är sekreterare i överförmyndarnämnden och ansvarar för nämndsadministration, arkivhållning och fakturahantering. Du kommer även att handlägga och bedöma ärenden kopplade till privatekonomi samt i stor utsträckning utföra ekonomiska granskningar. Därtill kommer du att ge råd till personer i behov av stöd liksom till deras ställföreträdare. Beroende på din bakgrund kan det även bli aktuellt med handläggning av förmynderskapsärenden. Dina arbetsuppgifter på expeditionen kommer att styras av dina erfarenheter för att dessa ska tas tillvara på bästa sätt.
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, juridik eller ekonomi. Det är en fördel om du har vana av myndighetsutövning och inblick i ekonomisk redovisning. Erfarenhet av överförmyndarfrågor och arbete med familjerätt enligt föräldrabalken är meriterande. Det är viktigt att du behärskar svenska språket väl i tal och skrift. Eftersom arbetet innebär mycket kontakt i komplicerade frågor med personer i behov av stöd samt deras företrädare ställer vi krav på hög social kompetens. Uppdraget är varierat och ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga.
Arbetstider och omfattningHeltid. 100 % Tillsvidareanställning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2012-09-16
Ange följande referens när du ansöker: A288186
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktHenrik Lundahl, 0346-88 62 40,
henrik.lundahl@falkenberg.seLinda Jonsson, 0346-886159,
linda.jonsson@falkenberg.seFacklig kontaktFacklig företrädare nås via kommunens växel, 0346-88 60 00
FöretagFalkenbergs kommun, Kanslienhet
AdressFalkenbergs kommun, Kanslienhet
31180 Falkenberg
Jobbnummer 1323460
Observera att sista ansökningsdag har passerat.