Handläggarchef, chef för avdelningskansli

Sveriges Domstolar / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Om arbetsplatsen
Svea hovrätt är landets största hovrätt med drygt 330 anställda.

Hovrättens huvudsakliga uppgift är att överpröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Svea hovrätt består av åtta dömande avdelningar, varav sex allmänna avdelningar som handlägger brottmål och tvistemål, och två specialavdelningar, en för immaterialrättsliga mål och hyresmål samt en för miljö- och fastighetsmål samt plan- och byggrättsliga mål. Chef för varje avdelning är en hovrättslagman. Avdelningarna består av domare, fiskaler och medarbetare vid kansliet. Hovrätten är belägen i kulturhistorisk miljö på Riddarholmen centralt i Stockholm.



Publiceringsdatum
2020-12-09

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en handläggarchef till en av våra allmänna avdelningar. Som handläggarchef bidrar du till att mål och ärenden inom Svea hovrätt avgörs inom rimlig tid, med hög kvalitet och med ett professionellt bemötande. Du är chef för ca 7-8 domstolshandläggare vid kansliet vilket bland annat innebär att:

• aktivt delta i den löpande styrningen och planeringen av verksamheten på avdelningen,

• leda planera, utveckla och delta i arbetet på kansliet så att målen för verksamheten uppfylls,

• delta vid rekrytering och introduktion av nya domstolshandläggare vid kansliet,

• hålla medarbetarsamtal, lönesamtal och säkerställa att medarbetarna har den kompetens som krävs för arbetsuppgifterna samt skapa möjligheter till utveckling och lärande.

Dina arbetsuppgifter omfattar även uppgifter i målhanteringen, att medverka och bidra till verksamhetsutveckling genom deltagande i arbetsgrupper och projekt inom avdelningen, för Svea hovrätt eller Sveriges domstolar, andra förekommande uppgifter vid avdelningen och hovrätten i stort samt i övrigt fullgöra de uppgifter som chefen för avdelningen bestämmer.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av framgångsrikt arbete från liknande uppdrag som chef eller arbetsledare från myndighet. Du har en hög digital mognad och lätt för att lära dig nya system och verksamheter. Vidare har du en fullgjord gymnasieutbildning samt goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift.

Tidigare arbetslivserfarenhet från domstol kan vara meriterande liksom relevant eftergymnasial utbildning.

Som person är du resultatinriktad, har ett helhetsperspektiv, har stark drivkraft, tar egna initiativ och arbetar effektivt. Det är viktigt att du har förmåga att leda, motivera och skapa de förutsättningar som krävs för att nå gemensamma resultat och mål. Du har förmåga att prioritera och fatta beslut för att nå resultat samtidigt som du skapar engagemang och delaktighet. Du är trygg, har integritet och gott omdöme. Du har god samarbetsförmåga, du lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.



Övrig information
Betyg avseende uppgiven gymnasial utbildning ska bifogas.
Tjänstgöringsbetyg från uppdrag som chef eller arbetsledare ska bifogas.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillträde: Enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön. Inom Sveriges domstolar tillämpas individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "HSV 2020/1289".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Svea hovrätt

Jobbnummer
5481605

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: