Gruppledare MÄF
Södertälje kommun / Administratörsjobb / Södertälje
2025-11-07
Visa alla administratörsjobb i Södertälje,
Salem,
Ekerö,
Nykvarn,
Botkyrka eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Södertälje kommun i Södertälje,
Botkyrka,
Sundbyberg,
Stockholm,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Myndigheten för äldre tillhör Omsorgskontoret i Södertälje kommun.
Omsorgskontoret består av en myndighetsdel såväl som utförarorganisation inom verksamhetsområdena äldre och funktionsnedsättning. Nu söker vi en gruppledare till myndigheten för personer med äldre.
Myndigheten för äldre består av två resultatenhetschefer, 3 gruppledare samt ca 30 biståndshandläggare. Myndigheten för äldre har ett hemplaneringsteam som arbetar med hemplaneringar från sluten hälso- och sjukvård samt mottagningsteam där biståndshandläggarna arbetar med uppföljning av befintliga insatser, samt tar emot nyansökningar.
Hos oss har du möjlighet att leda och utveckla biståndshandläggare och ha en nyckelroll för en välfungerande organisation hos oss.
Som gruppledare på myndigheten för äldre förväntas du delta och vara aktiv i olika kompetenshöjandeforum och vara en viktig del i myndighetens utveckling.
Vi använder oss av verksamhetssystemet Pulsen combine och har individens behov i centrum [IBIC] som arbetsmetod.
Publiceringsdatum2025-11-07ArbetsuppgifterVi söker dig som vill leda, inspirera och utveckla ett engagerat team inom myndighetsutövning. Hos oss får du en nyckelroll i arbetet med rättssäkerhet, kvalitet och effektivitet i beslut som påverkar människors vardag.
Som gruppledare ansvarar du för att leda det dagliga arbetet, stötta medarbetare i komplexa ärenden och säkerställa att verksamheten följer aktuella lagar och riktlinjer. Du blir en viktig länk mellan medarbetarna och resultatenhetschefen och bidrar aktivt till både operativt och strategiskt utvecklingsarbete.
Dina arbetsuppgifter inkluderar bland annat:
• Operativt ledarskap av gruppens dagliga arbete
• Att ge handledning och stöd i individärenden
• Uppföljning av mål och resultat
• Implementering av nya arbetssätt och rutiner
• Samarbete med interna och externa aktörer
Vem är du?
Du är strukturerad och organiserad och har förmågan att planera, prioritera och leda handläggningsprocessen effektivt. Du är beslutsför och ansvarstagande och är mån om attfatta välgrundade beslut. Du har en god juridisk förmåga och kan tillämpa lagar och förordningar i praktiken. Du ser ett värde i samverkan och är duktig på att skapa relationer både internt och externt.
Dina personliga egenskaper• Som ledare är du trygg och tydlig med förmåga att motivera, utveckla och coacha medarbetare.
• Du är pedagogisk och tydlig i din kommunikation.
Kvalifikationer• Socionomexamen, juristexamen eller motsvarande högskoleutbildning som arbetsgivare bedömer som lämplig
• Gedigen erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt inom SoL
• Erfarenhet av arbete med målgruppen äldre och kunskap kring myndighetsutövningen för målgruppen
• Erfarenhet av ledarskap, gärna i en offentlig kontext.
• God kommunikativ och pedagogisk förmåga
Meriterande:
• Du har varit med i olika förändringsarbeten och organisationsförändringar
• Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Pulsen combine
• Ledarskapsutbildning
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
• Ett utvecklande och intressant uppdrag
• Goda möjligheter till kompetensutveckling
• Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid
• Friskvårdsbidrag
• Handledning
• Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:
https://www.sodertalje.se/formanerVälkommen till oss!
Övrig informationUrval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen.
Vi har många tjänster som kräver registerkontroll. Ett registerutdrag (bakgrunds- och misstankeregister) från Polismyndigheten kan därför behöva uppvisas av kandidat före beslut om anställning.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Ersättning individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Södertälje kommun (org.nr 212000-0159)
Kontakt Resultatenhetschef
Raakel Kuusiniemi
raakel.kuusiniemi@sodertalje.se 08-5230 6394 Jobbnummer 9594167