Gruppchef till IT-avdelningens Incident- och problemhantering, Stockholm

Polismyndigheten / Chefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Södertälje, Sigtuna eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vill du leda och utveckla den operativa förmågan för polisens IT incident- och problemhantering? Då har vi utmaningen för dig. Detta är en spännande nyckelroll i vilken du är delaktigt i ett viktigt samhällsuppdrag.
Som anställd på It-avdelningen på Polismyndigheten är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag dygnet runt, året runt.
Polisens IT- avdelning har drygt 1 000 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 35 000 medarbetare. Avdelningen ansvarar för att, i dialog med kärnverksamheten upphandla, utveckla, livscykelhantera, ge support och sköta drift av samtliga it-system och därtill hörande it-infrastruktur.
Enheten IT-kundservice ansvarar för teknisk support, incident-och problem hantering, behörigheter, IT-beställningar och digitala utbildningar. Här arbetar både generalister och experter och vi finns på flera orter i Sverige. Enheten består idag av ca 110 medarbetare fördelade på tre sektioner med tre grupper vardera.
Gruppen Incident- och problemhantering som vi nu söker en gruppchef för, ingår i en av de tre sektionerna och består för närvarande av fem medarbetare. Gruppen ansvarar för att återställa IT funktionen vid störningar så snabbt som möjligt och minimera negativ påverkan på verksamheten och därmed medborgarna samt leda arbetet med att lösa problemen långsiktigt.

Publiceringsdatum
2023-02-01

Dina arbetsuppgifter
Som chef för Incident- och problemhantering ska du både leda arbetet inom ditt ansvarsområde och arbeta operativt med incidenter och/eller problemhantering i de fall det behövs. Du kommer att samverka med andra funktioner inom IT- kundservice och resten av IT-avdelningen för att driva förbättringar och effektiviseringar.
I din roll som chef för Incident- och problemhantering rapporterar du till sektionschef samt ingår i dennes ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området incident- och problemhantering och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som chef, arbetsledare, projektledare eller liknande den senaste femårsperioden
relevant akademisk examen eller för tjänsten relevant utbildning kombinerat med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
relevant erfarenhet av incidenthantering
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
erfarenhet av liknande roll i en komplex IT-organisation
erfarenhet av att arbeta i enlighet med metodiken ITIL
erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå
ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Kontakt
Information om uppdraget lämnas av enhetschef Kundservice Adriana Talaba,
tel 010-56 38 949, adriana.talaba@polisen.se
Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult Sanna Nilsson, sanna.nilsson@polisen.se

Fackliga företrädare
Lawen Dehghani, SACO, tfn 010-563 85 79
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 387 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 070-632 94 26
Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 166 27

Övrig information
Anställning
Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
Placering i Stockholm, Kungsholmen

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 17 februari 2023 via e-post till jobb.na@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A062.250/2023 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan senast 17 februari 2023!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-02-17
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A062.250/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Jobbnummer
7401458

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: