Granskare

Halmstads kommun, Kommunledningsförvaltningen / Administratörsjobb / Halmstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Halmstads kommun, Kommunledningsförvaltningen i Halmstad

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Kommunledningsförvaltningen har fokus på ledning, samordning och uppföljning för att kommunkoncernen ska arbeta effektivt med invånarnas bästa i fokus. Förvaltningen leder och samordnar samhällsbyggandet och jobbar för hållbar tillväxt i Halmstads kommun. Tillsammans ansvarar vi också för styrning och utveckling av kommungemensamma frågor som HR, kommunikation, administration och ekonomi.

Inom överförmyndarkansliet arbetar vi med tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns (ställföreträdares) verksamhet. Denna tillsyn avser att ge garanti mot rättsförluster för personer som själva inte kan tillvarata sin rätt, förvalta sin egendom eller tillse person, såsom t ex underåriga, gamla, sjuka och personer med funktionsnedsättning. Överförmyndarkansliet består av 13 medarbetare där vi tillsammans tar ansvar för vår verksamhet och hjälper varandra. Vi sitter placerade i rådhuset vid Stora torg i Halmstad.

Publiceringsdatum
2023-06-30

Arbetsuppgifter
Vill du arbeta för människors rätt till rättssäkerhet? Älskar du siffror i kombination med människor? Överförmyndarkansliet söker nu en pedagogisk och relationsskapande granskare till sitt team.

Som granskare arbetar du i huvudsak med att utöva tillsyn över förmyndarskap, godmanskap och förvaltarskap. Det innebär att du granskar inlämnade redovisningshandlingar så som förteckningar, årsräkningar, sluträkningar samt huvudmäns näringsverksamheter så som bokslut. Du lägger stor vikt vid att granskningen av redovisningshandlingarna sker på ett effektivt och rättssäkert sätt enligt den rutin som finns framtagen. I rollen som granskare är du ett viktigt stöd för ställföreträdarna och du vägleder dem i arbetet kring redovisningshandlingar men även i andra uppgifter. Du beslutar även om rätten till arvode för ställföreträdare efter granskning.

Du kommer att ingå i ett team som består av fyra granskare. I rollen förväntas du bidra till utveckling av våra processer och rutiner samt skapa styrdokument inom ramen för ditt uppdrag. Det ingår också att skapa utbildnings- och informationsmaterial samt hålla i utbildningar för ställföreträdare

Kvalifikationer
Som person är du trygg i dig själv och trivs med att arbeta självständigt. Du är empatisk och har förmågan att skapa goda relationer och komma bra överens med personer på alla nivåer. Ett gott bemötande är en självklarhet för dig. Du är skicklig på att göra det svåra lättbegripligt och kan förmedla ditt budskap på ett tydligt sätt anpassat efter målgrupp. Detta gör du med lätthet både skriftligt och muntligt. Vidare är du van vid att hålla dig till deadlines och följer de lagar och regler som finns för verksamheten. Du är stresstålig och har förmågan att växla upp arbetstempot om verksamheten kräver det. En stor del i ditt arbete är att möta personer i svåra situationer varför du är en varm person med förmågan att ha kontroll över dina känslor och sätta människan i fokus.

För att lyckas i rollen som granskare har du en högskoleutbildning inom ekonomi. Vi har som krav att du har någon form av tidigare arbetslivserfarenhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med redovisningsekonomi och myndighetsutövning eller granskning inom överförmyndarens verksamhet. Då tjänsten innefattar mycket kommunikation ser vi att du har en god kunskap i svenska i både tal och skrift.

ÖVRIGT
Intervjuer för tjänsten kommer att hållas under v. 33 - 34.

Vi kommer att begära utdrag ur polisens belastningsregister som en del i rekryteringsprocessen.

Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka i Visma Recruit och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med
denna annons.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/00079".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Halmstads kommun (org.nr 212000-1215)

Arbetsplats
Halmstads kommun, Kommunledningsförvaltningen

Kontakt
Kanslichef
Carolina Winkler
035-137630

Jobbnummer
7928056

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Halmstads kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Halmstads kommun, Kommunledningsförvaltningen: