Funktionshinderinspektör till Socialförvaltningen
Stockholms kommun / Socialsekreterarjobb / Stockholm
2025-12-18
Visa alla socialsekreterarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Järfälla,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Stockholm - vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss - för stockholmarna.
Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.
Vill du vara med och bidra till utveckling och kvalitet i stadens insatser för personer med funktionsnedsättning inklusive socialpsykiatri genom arbete med granskning? Då kan rollen som funktionshinderinspektör vara intressant för dig!
Välkommen till oss
Avdelningen för strategi och utveckling verkar för likställighet och samordning inom stadens socialtjänst.
Detta genom att bland annat ta fram riktlinjer och policydokument, driva utvecklingsprojekt, genomföra utbildningar och granskningar samt samordna nätverk för socialtjänstens chefer och medarbetare. Avdelningen består av åtta enheter. Denna roll är placerad hos enheten Kompetenscenter funktionshinder och socialpsykiatri och hos oss arbetar 17 medarbetare. Vår enhet ansvarar bland annat för utredning, vägledning, stöd och uppföljningar av stadens socialtjänst och funktionshinderomsorg. Arbetsplatsen är belägen i Farsta Centrum med närhet till tunnelbana och en galleria med stort utbud av restauranger, caféer och shopping. Din roll kommer innebära arbete i Farsta Centrum men också på andra ställen inom Stockholm stad.
"I den här rollen får du bidra till att stärka kvalitet och likställighet i socialtjänsten. Vi söker dig som drivs av utveckling och som vill göra skillnad för stadens invånare."
• rekryterande chef Sara Rahm Pernold
Vi erbjuder
Hos oss får du arbeta tillsammans med kompetenta och utvecklingsinriktade kollegor på en avdelning som har ett stadsövergripande fokus på utveckling och likställighet. Här får du ett övergripande perspektiv på hela Stockholm stads socialtjänst och det utvecklingsarbete som sker.
Vi erbjuder också:
en arbetsplats i ständig utveckling
friskvårdsbidrag eller friskvårdstid 1h/vecka under arbetstid
flextid
möjlighet till semesterväxling
vinter- och sommartid.
Din roll
Du ansvarar för att genomföra kvalitetsgranskningar av socialtjänstens insatser i staden för personer med funktionsnedsättning inklusive socialpsykiatrin. Du kommer att genomföra ditt arbete tillsammans med en kollega i samma roll. Ni samarbetar även mycket med två socialtjänstinspektörer som granskar verksamheter inom individ- och familjeomsorg.
Granskningsarbetet ska bidra till god och likvärdig kvalitet i stadens socialtjänst-verksamheter och utgör ett komplement till annan kvalitetsuppföljning. Kvalitetsgranskningarna utgår från Socialstyrelsens definition av god kvalitet samt inkluderar fokus på brukarperspektiv och rättssäkerhet. Lagstiftning och stadens riktlinjer är styrande för ert arbete. Uppdraget innebär att planera och genomföra hela granskningsprocessen. I detta ingår bland annat att undersöka om behov och levnadsvillkor tillgodoses genom insats samt hur den enskildes rätt till självbestämmande och delaktighet säkerställs. Granskningsresultatet återkopplas sedan till de granskade verksamheterna. För att bidra till mesta möjliga utveckling är det viktigt att granskningen sker i nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna.
Rollen ställer höga krav på integritet och förmåga att analysera frågor ur olika perspektiv. För att lyckas och trivas i rollen krävs driv, nyfikenhet och öppenhet samt god förmåga och vilja att samarbeta med andra.
I arbetsuppgifterna ingår att
ta del av styr- och rutindokument
sätta sig in i hantering av ärenden inklusive genomförande och uppföljning av insatser
genomföra platsbesök och delta vid verksamheters möten
genomföra enkäter och intervjuer med verksamheters medarbetare och chefer
sammanställa resultat i rapport
återkoppla resultat till de granskade verksamheterna
sprida resultat och goda exempel t ex genom konferenser och via kompetensutvecklingsinsatser
medverka i olika aktiviteter som bidrar till lärande och utveckling i stadens socialtjänst.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/7258".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms stad, Socialförvaltningen
Kontakt Sara Pernold, områdeschef
sara.rahm.pernold@stockholm.se 08-50825517 Jobbnummer 9652893