Förste socialsekreterare

Mölndals kommun / Socialsekreterarjobb / Mölndal
2025-03-10


Visa alla socialsekreterarjobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mölndals kommun i Mölndal

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård.

Team SAMSA är en planeringsenhet med fem socialsekreterare och tre planeringssjuksköterskor där vi har ett tätt samarbete med trygg hemgång och korttidsenheten och vi sitter i gemensamma lokaler i på Bifrost korttidenhet. Huvuduppdraget är att vara en naturlig stark part i samverkan med slutenvården och primärvården. Den enskildes väg genom utskrivningsprocessen skall bli så effektiv som möjligt och det bästa för den enskilde. Socialsekreterare och planeringssjuksköterska har ett tätt samarbete och genomför oftast planeringsmöten gemensamt. Du utreder, bedömer och följer upp beslut på korttidsenheten och trygg hemgång.

Publiceringsdatum
2025-03-10

Arbetsuppgifter
Som 1:e socialsekreterare på enheten arbetsleder du socialsekreterare i det dagliga arbetet på enheten Team samsa för att de ska kunna utföra sitt uppdrag. Du ansvarar för att säkerställa att socialsekreterarna arbetar i enlighet med det politiska uppdrag och det regelverk och anvisningar som styr vårt arbete. Du ansvarar för att handläggning utförs enligt socialtjänstprocessen, arbetar för att kvalitetssäkra ärendehandläggningen och verkar för att de bistånd som beviljas är kostnadseffektiva och rättssäkra. Du är en del i enhetens ledning vilket innebär att du arbetar på uppdrag av enhetschef och du förväntas bidra till verksamhetens målarbete och utveckling.

Den andra delen i tjänsten består av verksamhetsutveckling inom hela myndighetsutövning på vård och omsorgsförvaltningen i Mölndal. Vård och omsorgsförvaltningen myndighetsutövning har fyra myndighetsdelar som samverkar tätt, dessa är Myndighet sol, myndighet LSS, myndighet socialpsykiatri. Det finns ytterligare fem anställda1.e socialsekreterare som man kommer samverka tätt tillsammans med.

En viktig del i arbetet är att kunna anpassa ditt ledarskap och metodstöd efter socialsekreterarnas behov. Du är aktiv i arbetet för en professionell samverkan både internt och externt. Rollen kan innebär att representera förvaltningen i olika sammanhang i staden samt att företräda nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt. Vård och omsorgsförvaltningens myndighetsutövning präglas av ett positivt stort engagemang för dem vi är till för, hög kunskapsnivå och gemensamt ansvar för ett gott arbetsklimat.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som kan bedömas som likvärdig av arbetsgivaren. Du har erfarenhet av myndighetsutövning och är insatt i rutiner för in- och utskrivningsprocessen från sluten hälso-och sjukvård. Du har också god kännedom om relevant lagstiftning och kunskap om IT-tjänsterna SAMSA, treserva, artvise teams samt IBIC. Det som meriterande om du har en god digital förståelse.

Vi söker dig som är analytisk och har förmågan att identifiera kärnan i ett problem, föreslå möjliga lösningar och se samband . Du använder din tid effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt och ser till att arbetet slutförs och följs upp.

Som person visar du respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du har en öppen och positiv attityd och har brukarens behov som utgångspunkt för ditt agerande.

Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Det är viktigt att du är självständig och kan agerar på egen hand och har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.

Du har goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt och har B-körkort.

ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.

Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Innan en eventuell anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas om tjänsten omfattar brukar- eller patientnära arbete. Vi kommer också att kontrollera medborgarskap. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Kontaktuppgifter hittar du i annonsen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C240446".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Mölndals kommun (org.nr 212000-1363)

Arbetsplats
Mölndals stad, Vård- och omsorgsförvaltningen

Kontakt
TF Enhetschef
Karin Setterberg
karin.setterberg@molndal.se

Jobbnummer
9212036

Prenumerera på jobb från Mölndals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mölndals kommun: