Forskningssamordnare, inriktning mot EU-projekt

Mälardalens Högskola / Administratörsjobb / Västerås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna, Enköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mälardalens Högskola i Västerås, Eskilstuna, Arboga, Flen, Södertälje eller i hela Sverige

Forskningssamordnaren tillhör en helt nybildad avdelning för forskningssamordning, med f n 7 anställda forskningssamordnare och en forskningsadministratör.
Arbetsuppgifterna består i att i samverkan med forskningsledare, forskningsprofilledare, avdelningschefer, akademiledning, samt övriga forskningssamordnare och forskningsadministratörer ta ansvar för IDTs forskningssamordning, med särskilt fokus på EU-projekt, framförallt inom sjunde ramprogrammet. Det innebär bland annat kvalificerat stöd till forskningsprofilledarna och akademins forskare i såväl strategiska frågor, som i ansökningar, planering, drift och uppföljning av forskningsprojekt finansierade av Europeiska Kommissionen, främst inom ramprogrammen.
Forskningssamordnaren förväntas hålla sig ajour med de ekonomiska och administrativa regelverk som ligger till grund för respektive ansökan och projekt.
Exempel på konkreta arbetsuppgifter kan vara
• Löpande bevakning av nya utlysningar, omvärldsbevakning, information, rådgivning och strategiskt arbete
• Kontakter med forskningsfinansiärer och externa samarbetspartners
• Kvalitetsgranskning av ansökningar och rapporter samt huvudkontakt mot revisorerna
• Upprättande av ekonomiska rapporter (Form C)
• Genomgångar av projektens ekonomi och övrig status tillsammans med respektive projektledare, samt framtagning av ekonomiskt underlag till forskningsekonomerna
• Tillsammans med forskningsadministratören ge stöd vid kommunikation, dokumentation, arkivering och rapportering
• Förbättringar av dokumentflöden och processer för projekthantering och ansökningar inom FP7
Anställningen är ett vikariat med 50%-100% omfattning och tillträde snarast efter överenskommelse.
Formella krav
Du har en akademisk examen på lägst magisternivå, samt en dokumenterad erfarenhet av forskningsrådgivning inom högskola eller motsvarande verksamhet, samt betydande dokumenterad erfarenhet av högskoleadministration.
Meriterande
Du tycker om och har förmåga att koordinera, informerar på ett tydligt och sakligt sätt, kan leda samt arbetar både självständigt och i samverkan med samordnarkollegor, administratörer, forskningsledare, forskare, finansiärer och andra samarbetspartner. Du har intresse och förståelse för ekonomi. Du har hög integritet och god social kompetens. Samarbetsförmåga och flexibilitet är nyckelegenskaper hos dig. Det är viktigt att kunna se möjligheter och lösningar. Du klarar högt tempo, med återkommande deadlines, har stilistisk förmåga och behärskar både svenska och engelska i tal och skrift samt gärna ytterligare ett par europeiska språk.

Publiceringsdatum
2010-05-12

Arbetstider och omfattning
Visstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid/Deltid
Vikariat 50-100%

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2010-05-31
Du är välkommen med din ansökan till e-postadressen ansokan@mdh.se eller till Mälardalens högskola, Personalsektionen, Karin Johnson, Box 883, 721 23 Västerås. Handlingar som skickas elektroniskt vill vi gärna ha i word- eller pdf-format. Övriga handlingar såsom betyg eller intyg visas upp vid eventuell anställningsintervju. Ange ref nr.
Ange följande referens när du ansöker: 2010-249
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.

Kontakt
Gunnar Widforss, 021-15 17 29,, gunnar.widforss@mdh.se

Facklig kontakt
Ove Larsson, (OFR-S), 021-10 16 46
Elisabeth C Andersson, (SACO), 021-10 14 51

Företag
Mälardalens Högskola

Adress
Mälardalens Högskola
Box 883
72123 VÄSTERÅS

Kontaktuppgifter
Telefonnummer: 021-101300

Jobbnummer
650971

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mälardalens Högskola

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mälardalens Högskola: