Forskningsingenjör - aeromekanisk design av lågtryckskompressore
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m i Stockholm,
Södertälje eller i
hela Sverige KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Arbetsuppgifter
Enheten för Kraft och Värmeteknologi söker en forskningsingenjör som kommer att arbeta inom ett NFFP7-projekt med fokus på aeromekanisk design av lågtryckskompressorer för flygmotortillämpningar.
Syftet i projektet är att utvärdera om "mistuning" kan minska vibrationsnivåer i skovelsystem. Traditionell uppfattning är att "mistuning" har en negativ inverkan på aerodynamisk tvångsvar och utmattningslaster. Men nyliga studier har dock påvisat att "mistuning" faktiskt kan reducera amplitudsnivåer av påtvingade vibrationer. "Mistuning" av skovlar/bliskar är svårare att analysera än det ideella "tuned"-fallet, eftersom dessa analyser kräver betydligt större strukturmodeller.
Mer specifikt kommer du att fokusera på att utvärdera en innovativ metod att minska vibrationsnivåer i skovelsystem genom att tillämpa avsiktlig "mistuning". Denna metod kommer att prövas på det bakre kompressorsteget i den virtuella demonstration VINK, som har tagits fram inom NFFP6-programmet. Det aeromekaniska verktyget AROMA, som har utvecklats vid KTH, kommer att användas för att undersöka aeromekanisk optimering av kompressorskovlar/bliskar och en robust design av kompressorblisk kommer att föreslås.
Kvalifikationer
Vi söker dig med masterexamen inom aeroelasticitet i turbomaskiner, eller motsvarande. Du har tidigare erfarenhet av projektarbete som involverar aeromekaniska analyser av turbomaskinkomponenter.
Vi ser positivt på om du har läst fördjupade studier inom aeromekanik i turbomaskiner samt om du har arbetat med Reducerade Order Modellering. Vidare är det meriterande med erfarenhet av "mistuning"-konceptet i relation till påtvingade vibrationer i turbomaskiner.
Som person är du ansvarsfull och har ett strukturerat arbetssätt. Du har en hög analytisk förmåga och arbetar väl i såväl grupp som självständigt.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Publiceringsdatum2018-05-25Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-06-04
Ange följande referens när du ansöker: M-2018-0685
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktNenad Glodic, Forskare 08-790 84 73
Maya Öberg, personalhandläggare (för HR-frågor) 08-790 76 53
FöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m
AdressKungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m
Lindstedtsvägen 30
10044 Stockholm
KontorsadressLindstedtsvägen 30
Jobbnummer 4165338
Observera att sista ansökningsdag har passerat.