Försäljningschef till BMW Sverige AB

BMW Sverige AB / Försäljningsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla försäljningsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos BMW Sverige AB i Stockholm, Solna, Sollentuna eller i hela Sverige

BMW Sverige AB

Presentation
Är du en erfaren ledare med känsla för service? Är du en tävlingsinriktad, strukturerad och driven person som har erfarenhet av att ansvara för försäljning av starka varumärken? För BMW Sverige AB:s räkning söker vi nu en försäljningschef. Rollen som försäljningschef innebär att leda försäljningen samt ansvara för relationen med BMW:s återförsäljare. Du erbjuds en viktig roll i en av världens mest framgångsrika koncerner inom fordonsindustrin.

Försäljningschefen rapporterar direkt till VD och har en viktig roll i ledningsgruppen. Befattningen är placerad vid huvudkontoret i Silverdal - Stockholm.

Publiceringsdatum
2013-12-19

Dina arbetsuppgifter
Försäljningschefen ska löpande övervaka BMS: marknadssegment och arbeta med mål uppföljning samt har övergripande ansvar för all försäljningsverksamhet i Sverige. Försäljningschefen agerar som länk mellan återförsäljare och BMW:s fabriker. Försäljningschefen har tre regionchefer, Corporate Sales, en Key Account Manager samt en administrationsfunktion till sitt förfogande och skall se till att teamet samordnas. Då befattningshavaren leder ett team förväntas vederbörande vara en entusiasmerande och coachande ledare med en god förhandlingsförmåga samt en fallenhet för ledningsarbete.

Försäljningschefen ansvarar för att:
• nyckeltal och mål anges, uppnås och återkopplas
• coacha säljkåren inkluderande urval, belöning, befordran, möten, övervakning och motivering av försäljningsansvariga
• coacha och samtidigt vara kravställare relativt återförsäljarkåren. Primärt via sina regionchefer men även vara tillgänglig direkt för återförsäljare
• aktivt samarbeta med marknadschef och lägga upp gemensamma strategier för marknadsföring
• tillsammans med marknadschef ansvara för marknadsföring, reklam, PR och promotionsåtgärder för försäljning
• utforma policyregler för modeller, priser och kommunikation samt organisera försäljning av nya bilar
• bevaka den nationella marknaden med hänsyn till inköpspolicy, strukturen på produktutbudet och prissättning
• fokus ligger på att agera team orienterat och att vara beredd på att ställa upp för varandra när behov uppkommer.

Utbildning/erfarenhet
För att lyckas i den aktuella rollen har du i tidigare roller visat prov på goda resultat, en god förhandlingsvana samt erfarenhet från samarbete med återförsäljare. Du har ett intresse för helheten tillsammans med ett starkt eget driv - en vilja att åstadkomma resultat.

I rollen som försäljningschef måste du även kunna tänka snabbt, sidledes och kommersiellt över ett brett spektrum av ämnen samt ofta fatta beslut snabbt i en trycksatt miljö. Därför förväntas du vara initiativtagande, kreativ, stresstålig och orädd. Du har även en förmåga att sätta tydliga mål samt implementera och följa upp dessa i verksamheten. Du har en god förmåga att samarbeta, kommunicera och interagera med andra. Du är även affärsorienterad, kan arbeta såväl operativt som strategiskt och har en känsla för service. Du är van att delegera samt är övertygande, motståndskraftig och lösningsorienterad.

Det är önskvärt att du har erfarenhet av en liknande roll inom fordonsindustrin, har hanterat starka varumärken samt erfarenhet av ledarsposition. Akademisk utbildning är meriterande. Du har utmärkta datorkunskaper och det är viktigt att du har en god förmåga att uttrycka dig verbalt och skriftligt på både svenska och engelska. Kunskaper i tyska är meriterande.

Företagsbeskrivning
1991 bildades BMW Sverige AB, ett dotterbolag till BMW AG i Tyskland. Under de första åren av 90-talet såldes 1500 till 2000 bilar om året i Sverige. 1997 integrerades BMW Motorrad i importverksamheten. BMW AG köpte Rover Group år 1994 med varumärkena, Rover, Land Rover, Mini och MG. Sverigeimporten av dessa bilar togs över av BMW Sverige AB år 1997. Varumärkena marknadsfördes och såldes framgångsrikt av BMW-återförsäljare fram till år 2000, då BMW AG avyttrade varumärkena och dess tillgångar. Kvar i BMW:s ägo förblev varumärket MINI som med en helt nyutvecklad bil började säljas i september 2001. En ny strategisk inriktning med BMW och MINI etablerades under namnet BMW Group. År 2003 införlivades även Rolls-Royce.

2004 bildades en gemensam nordisk import- och marknadsorganisation för BMW, MINI och BMW Motorcyklar samt reservdelar och service i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Baltikum. BMW Group Northern Europe har idag ca 150 anställda och ca 100 återförsäljare på de nordiska marknaderna. Den svenska marknaden är den största med ca 50 % av den totala nordiska volymen. Sedan 2012 är BMW Sverige AB landets tredje största generalagent. Totalt säljs i år drygt 16 000 BMW, ca 1 350 MINI och ca 800 BMW motorcyklar.

Företagets hemsida
http://www.bmw.se/se/sv/

Sluttext
Denna rekrytering utförs av Poolia Executive Search AB, ett bolag inom Poolia koncernen.

Urvalet sker löpande - välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-01-13
Ange följande referens när du ansöker: 37023
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Företag
BMW Sverige AB

Adress
BMW Sverige AB

Jobbnummer
1733946

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från BMW Sverige AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos BMW Sverige AB: