Försäkringsutredare
Försäkringskassan / Administratörsjobb / Stockholm
2012-10-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringsutredare" (publicerad 2016-08-08) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm,
Sundbyberg,
Huddinge,
Botkyrka,
Sollentuna eller i
hela Sverige Referens: 056436-2012
Försäkringskassan administrerar den svenska socialförsäkringen. Socialförsäkringen är en viktig del av det svenska trygghetssystemet och gäller för alla som bor eller arbetar i Sverige.
Den ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada.
Försäkringsutredare för Tillfällig föräldrapenning allvarligt sjuka/avlidna barn
Försäkringskassan söker
Ett antal Försäkringsutredare med inriktning tillfällig föräldrapenning för allvarligt sjuka och avlidna barn
Placering Nationellt Försäkringscenter Stockholm Klara
Arbetsuppgifter och ansvar
Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga och utreda rätten till ersättning i enlighet med gällande regler och processer. Du kontrollerar, rimlighetsbedömer och kompletterar uppgifter. Därefter fattar du beslut om ersättning samt verkställer beslutet. Inom tillfällig föräldrapenning för allvarligt sjuka barn görs en medicinsk bedömning med stöd av försäkringsmedicinsk rådgivare och förmånen ska även samordnas mot rätten till vårdbidrag.
I ditt arbete har du mycket kontakt med kunderna och andra aktörer per telefon och skriftligen. Du kommer själv att ta initiativ till att ge den information som behövs i det enskilda fallet. I arbetet ingår att dokumentera och registrera relevant information kopplat till inkomna ärenden samt samordning mot rätten till föräldrapenning och vårdbidrag.
Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall. I samråd med din närmaste chef ansvarar du också för att göra nödvändiga prioriteringar i ditt arbete för att nå verksamhetens fastställda mål. I arbetsuppgifterna ingår också viss handläggning av tillfällig föräldrapenning.
Publiceringsdatum2012-10-09KvalifikationerVi söker dig som
• har akademisk utbildning eller erfarenheter/kvalifikationer som i detta fall bedöms likvärdiga
• har en empatisk förmåga
• är lyhörd och har mycket god förmåga att möta människor i kris
• har förmåga att fatta svåra beslut
• har ett gott omdöme
• har god samarbetsförmåga och kan skapa förtroendefulla kontakter med kunder och andra aktörer
• uttrycker dig väl i tal och skrift
Det är meriterande om du har
• kunskap inom socialförsäkringen
• erfarenhet av administration, kundkontakter och utredningsarbete
Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrig informationAnställningarna är tillsvidare och tidsbegränsade med tillträde enligt överenskommelse. Placering är idag på NFC Klara i Stockholm. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Ingela Ringkvist tfn 010-116 11 20. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Catarina Tunberg tfn 010-116 92 75 eller Yasmin Gilani tfn 010-116 79 63. Fackliga kontaktpersoner är ST, Yvonne Björkquist tfn 010-116 38 13, SACO, Daniel Flinch tfn 010-116 44 79 eller SEKO, Ebrima Dibba tfn 010-116 91 01.
Så ansöker duVi vill ha din ansökan med meritförteckning märkt med diarienummer 056436-2012 senast den 23 oktober 2012. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju. Skicka ansökan genom att klicka här nedan.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.
Arbetstider och omfattningDag , Heltid , Tillsvidareanställning
Så ansöker duAnsökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
AdressFörsäkringskassan
Personalenheten
Jobbnummer 1361465
Observera att sista ansökningsdag har passerat.